Furmint Budapestre érkezik, hogy meghódítsa a világot. Az év befejező szakasza a presztízs kóstolókkal, nagy vörös borokkal és különleges aszúkkal lesz még díszesebb. Szilveszterkor pezsgővel (jó esetben Champagne-okkal) koccintunk, és ez az ünnepinek talán méltatlanul kikiáltott ital (az egyszerű tank pezsgőt semmiképpen sem érzem különleges ünnepi italnak) a legjellemzőbb az év eleji báli időszakban is. Felvetődött bennem egy kérdés: de akkor mit iszunk februárban? Melyik az a fajta, amelyből már most is vannak 90 pont feletti borok? Melyik az a fajta, amelyet hazai viszonylatban is egyre nagyobb mennyiségben állítanak elő? Melyik az a fajta, amelyet minden nagyobb boros nemzet így hív? Melyik az a fajta, amely igazi kuriózumot jelenthet a nemzetközi piacon? Melyik az a fajta, amelyet a 2011-es Magyar Európai Uniós elnökség ideje alatt büszkén mutathatunk meg egész Európának? Egy ilyen fajta van, és azt úgy hívják, hogy FURMINT! forrásom a http://vinoport.hu/?app=blog&sublayout=post&active=72
Már régóta befészkelte magát a Furmint a gondolataimba. Tavaly év végére jutottam oda, hogy szükség van egy lépésre, egy határozott lépésre, ami elindíthat valamit.
Elkezdtem végiggondolni egy jól bejáratott boros évet. Tavasszal kezdődnek a szokásos programok. Áprilistól-szeptemberig különböző fesztiválok, nyitott rendezvények, évjárat bemutatók…. Az év ezen szakaszában a rozé borok és a könnyedebb borok népszerűek. Ősszel jönnek a szüreti rendezvények, amikor már előtérbe kerülnek az új borok. Novemberben Márton napi rendezvényeken vehetnek részt az érdeklődők (ami az elmúlt 20 év magyar bormarketingének az egyik legjobban sikerült akció programja), majd a portugiesert, később pedig az egyre divatosabb Beaujolais-t is megízlelhetik.
Februárban igyunk FURMINTOT!!!
Miért pont Furmintot?
El kéne már dönteni, hogy mi az, amit el akarunk adni, és meg akarunk mutatni elsősorban itthon, majd egy erős itthoni bázissal külföldön. Melyik az a fajta, amelyik képes a legmagasabb szintre törni, és felvenni a versenyt a legnagyobb nemzetközi vetélytársakkal (chardonnay, riesling)? Melyik az a fajta, amely még nem lett teljesen lejáratva?
A Vinoport 100%-ban elkötelezett a magyar bor ügye iránt. Ezért minden tőle telhetőt megtesz, hogy segítse a borászokat és folyamatosan próbál új ötletekkel előállni. Azt gondoljuk, hogy a magyar bort újra kell értelmezni. Ennek a tradicionális „terméknek”, kiemelt szerepet kell adni az országimázs felépítésében. Véleményünk szerint például Tokajnak az adottságai alapján a világ élvonalában van a helye. Az édes borok mellet a száraz borokat is meg kell ismertetni a külföldi borfogyasztókkal. Sőt az is lehet, hogy pont egy különleges, száraz borral lehetne felkelteni az érdeklődést a magyar bor iránt.
Ahhoz viszont, hogy külföldön is erősek legyünk, először Magyarországon kell egy széles rajongó és értő tábort kialakítani. Számtalan példa bizonyítja, hogy kiemelten fontos a belső fogyasztás. Majd ha mi magyarok furmint lázban égünk, akkor lehet igazán elindulni külföld felé.
A Furmint Február rövid távú célja az, hogy a fogyasztók, újságírók és a szakmabeliek egyaránt találkozzanak a top furmintokkal és ideális esetben azok készítőivel, beszélgessenek a fajtáról, osszák meg egymással tapasztalataikat és kóstolási élményeiket.
Középtávú célja, hogy fókuszba kerüljön a furmint, és ezzel határozottan szélesíteni kívánja a rendszeresen furmintot fogyasztók táborát. Hosszú távú célja pedig az, hogy 10 év múlva minél több borszerető a világ bármelyik pontján ismerje és fogyassza ezt a különleges Kárpát-medencei fajtát.
A Furmint Február egy alulról építkező civil kezdeményezés, amit évről évre szeretnénk bővíteni. Az eredeti akciótervnek nagyon fontos része, hogy az egész folyamat egy civil kezdeményezésre és civil összefogásra épül. Ez nem függ semmilyen anyagi támogatástól, politikai akarattól vagy különböző érdekcsoportok küzdelmétől. Itt csak közös akaratra és cselekvésre van szükség, a közös eredmények pedig további lehetőségeket nyitnak meg a FURMINT előtt.
Az idei évet 0. évnek szánjuk. Összegyűjtjük azokat, akik tudnak és akarnak is segíteni nekünk a céljaink elérésében. A következő hónapok során azon fogunk dolgozni, hogy jövő ilyenkor egy sokkal szélesebb és ütősebb Furmint Februárral álljunk a nagyközönség elé.
Folyamatosan fogunk tájékoztatni mindenkit a fejleményekről. Addig is, ha bármilyen véleményed van, bátran küldd el (kezdy@vinoport.hu)! Ha már idén szeretnél a Furmint Február összefogásban részt venni, akkor nyiss ki egy jó Furmintot, mutasd meg barátaidnak, és add tovább az üzenetet: Furmint Február!