November 5-én ismertették az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérésének eredményeit a a magyar felnőtt lakosság borismeretéről, fogyasztási szokásairól – írja a Turizmusonline.hu.
Az eredmények szerint a válaszolók 16 százaléka tartozik a "borszakértők" csoportjába. Ők jellemzően 36-50 év közöttiek, vagy már nyugdíjas korú férfiak. Legfeljebb 1 hete ittak utoljára bort, és általában 1-5 liter bort fogyasztanak egy hónapban. 58 százalékuk kedveli a száraz borokat, közel egynegyedük nem. Az édes borokat kedvelők aránya egyharmadra tehető ebben a körben, míg 50 százalékuk elutasítja az ilyen italokat.
Jóval nagyobb létszámú, de sokkal kevesebb bort fogyaszt az "igényes" borfogyasztók csoportjába sorolt rész, amelyik a teljes kör 38 százalékát adja. Ők átlagosan csak 0,6-1 liter bort fogyasztanak el egy hónap alatt, és jellemzően egy hónapnál régebben ittak bort utoljára. A csoporthoz tartozóknak csak 35 százaléka kedveli a száraz borokat, míg 54 százalékuk el is utasítja az ilyen italokat. Hatvan százalékuk az édes borokat részesíti előnyben, míg 30 százalékuk ezeket nem szereti.
A megkérdezettek 46 százalékát sorolták a "nem tudatos borfogyasztók" csoportjába. Ők igazán ritkán fogyasztanak bort, 35 százalékuk egy hónapja, 28 százalékuk több mint fél éve nem ivott. Kétharmaduk kevesebb, mint 0,5 liter bort fogyaszt havonta. Közel kétharmaduk szereti az édes borokat, és több mint kétharmaduk nem kedveli a száraz borokat.
A felmérés szerint a válaszadók kétharmadának vannak kedvenc borfajtái, az összes válaszoló egyharmada pedig mindig ugyanazon termelőktől vásárolnak. Kiderült az is, hogy a megkérdezettek közel kétharmada nem ismeri az uniós oltalom alatt álló eredetmegjelöléseket vagy földrajzi árujelzővel ellátott borokat. A mintában szereplő személyek mindössze 8,6 százaléka vallotta azt, hogy teljes mértékben ki tud igazodni a borvidékek, borrégiók között.
izsgálták azt is, mennyi pénzt hajlandók az emberek kifizetni egy palack borért. A válaszadók 60 százaléka kevesebb mint 1000 forintot képes kiadni egy üveg borért. Azok aránya, akiknek ennél egy kicsivel többet, de 2000 forintnál kevesebbet ér egy üveg bor 28 százalék, és csak a válaszadók tizede hajlandó kiadni ennél is többet. Olyan válaszolók nem voltak, akik akár 5000 forintnál is többet szánnának egy palack borra. Az emberek leggyakrabban hiper- és szupermarketekben vásárolják meg a borokat. Ezt követi a borászoktól való közvetlen beszerzés és csak ezután jönnek a kisebb boltok, borszaküzletek.
A felmérés arra is választ szeretet volna kapni, hogy a fogyasztók milyen szempontok alapján választanak borokat maguknak. A válaszok szerint a legfontosabb borválasztási szempont a fajtajelleg, ezt követi a termőhely, majd az ár és csak ezután a pincészet. Ez a fajta preferencia sorrend teljes mértékben érvényesül az "igényes" borfogyasztói szegmensben. A két másik szegmensben egy kicsit átrendeződik a fenti szempontrendszer. A "borszakértő" fogyasztókra jellemző sorrend: termőhely, fajta jelleg, pincészet, ár. Míg a "nem tudatos" vásárlók esetében a fajta választás dominálja a vásárlást, amit az ár követ, és csak ez után jön a borvidék beazonosítása, végül pedig a termelő.
forrásom a http://travelo.hu/bor/2014/11/06/igy_iszik_a_magyar/