Csak tizedek döntöttek a Rozé hét gyôztesérôl
Szekszárdi a best buy rozé
A Magyar Borklub által szervezett Magyar Borok Mesterei borverseny fogyasztói tesztjének elsô hete máris óriási izgalmakat hozott.
A Rozé héten kiderült, hogy a fogyasztók, a Magyar Borklub Borbarátai kísértetiesen hasonló módon értékelik a borokat, amint azt a szakmai, zsûri tette. Persze nem egyesével, az egyéni ízlés sokkal hullámzóbb, mint a hosszú évek tapasztalatával megalapozott szakértôi bírálat. A zsûri értékítélete kiegyensúlyozottabb, objektívebb, míg a fogyasztói teszt tisztán szubjektív.
Mégis, a nagy számok törvénye alapján, az átlageredményeket figyelve azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztói teszt eredményei – egészen pontosan a borok élvezeti értékére adott pontszámok – sok helyen párhuzamosan futnak a zsûri értékítéletével.
Tehát: a finom bor nem véletlenül finom, a szakmai követelményeknek is az felel meg jobban. És ebbôl az is kiderül, hogy a Borbarátok nem befolyásolta eltúlzott mértékben a borászatok nevének ismerete.
A fogyasztói teszt végeredménye azért lett végül mégis szórtabb, mint a zsûrié, mert a Borbarátok a borok ára alapján is pontoztak. Az igazán izgalmas véleményt ez hozta. Így a pontozásból kristálytisztán látszik, hogy egy bor mondjuk nagyon ízlett a tesztelôknek, de az árát kissé magasnak tartották, vagy éppenséggel a számukra kevésbé szép bor árát módfelett vonzónak találták.
De lássuk a Rozé hét eredményeit.
A Fogyasztói teszt 3. helyén a villányi borvidéken termelô, egyébként siklósi Brunyai pincészet 2011-es rozéja végzett 122,5 ponttal. Brunyai Árpád bevállalta a kockázatot, és frissen készült rozéját indította a versenyen. Lám, be is jött neki ez a húzás, a zsûri ezüstéremmel jutalmazta).
Az elsô helyrôl nem egész 4 tized pontnyi különbség döntött: a szekszárdi Aranyfürt és a villányi Wunderlich 2010-es rozéja között. Rendkívül érdekes, hogy az egyébként aranyérmes szekszárdi rozé meg tudta nyerni a fogyasztói tesztet is (125,625 pont), a bronzérmes villányi rozé pedig egészen szorosan felzárkózott mögé (125,25 pont). Ez lényegében azt jelenti, hogy a szekszárdi rozé elsôsorban az árával hódított (800 Ft/palack), a villányi pedig inkább az élvezeti értékével és a nevével (elvégre az ára 1700 Ft/palack).
A Magyar Borok Mesterei Borverseny fogyasztói tesztjének elsô gyôztese tehát a szekszárdi Aranyfürt Kft. Schieber pincészete, és annak a Legjobb Ár/Érték arányt jelentô 2010-es Rozé cuvée-je.
Ha valaki átböngészi a verseny eredményeinek listáját, nem csodálkozik majd azon, ha esetleg az Aranyfürt és Posevitz Ilona borász nevével találkozik még a fogyasztói teszten. De ez majd még kiderül a további fogyasztói teszteken.
A Rozé hét végeredménye:
Bor neve | Évjárat | Borászat | Borászat mérete | Palackszám | Ár | Pont |
Rozé cuvée | 2010 | Aranyfürt, Schieber P., Szekszárd | közepes | 5500 | 800 | 125,625 |
Rosé | 2010 | Wunderlich Pincészet, Villány | nagy | 30300 | 1700 | 125,25 |
Rozé | 2011 | Brunyai Pince, Villány | kis | 4000 | 1500 | 122,5 |
Villányi Múzsa Rosé | 2010 | Zsirai Pincészet, Villány | mikro | 1000 | 1800 | 118,125 |
Rozé | 2011 | Mayer Róbert, Villány | kis | 2100 | 1200 | 115 |
Kékfrankos rozé | 2010 | Lôvér pince Sop-Vin Kft., Sopron | óriás | 15000 | 1400 | 105 |
A teszten résztvevô Borbarátokat köszönjük az értékelést!
Nemsokára küldjük a Chardonnay hét eredményeit.
...
Kedves Borbarátok!
A Magyar Borklub boldog karácsonyt és sikerekben – főleg kóstolásban – gazdag új esztendőt kíván!
forrásom: e-mail
Minden kedves olvasónknak Kellemes Ünnepeket kíván a szerkesztő W.T.E.