A magyar borászatban irány- és mértékadó pincészetek munkájának értékelésére és elismerésére közel egy évtizede alapították meg az „Év Pincészete” vándordíjat. Az egyik legjelentősebb borászati szakmai elismerést idén a Pannonhalmi Apátsági Pincészet nyerte el. Az ünnepélyes díjátadóra szeptember 7-én, Pannonhalmán került sor.
Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia, valamint a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége 2002 óta minden évben egy olyan bortermelő gazdasági társaság kollektív teljesítményét jutalmazza az „Év Pincészete” vándordíjjal, amely az országban és külföldön a magyar bor, a borkultúra és a kulturált borfogyasztás széleskörű népszerűsítéséért a legtöbbet tette az adott évben. 2010-ben az „Év Pincészete” kitüntető címet a Pannonhalmi Bencés Főapátság pincészete, a Pannonhalmi Apátsági Pincészet érdemelt ki.
A több évszázados hagyományokkal rendelkező pannonhalmi szőlő- és borkultúra hét éve éledt fel újra. A 2003-ban épült, közel 2000 négyzetméter alapterületű, a monostor tövében található új pincében és borházban a hagyományok ápolása mellett a legmodernebb technológiával kerül sor a Pannonhalmi Apátsági Pincészet ültetvényeiről származó szőlő feldolgozására. A fajtaszerkezetnek megfelelő pincetechnológia évente több mint 300 ezer palack minőségi bor készítésére alkalmas.
Két új csúcsbor
A díjátadáson köszöntőjében Kardeván Endre, a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára példaértékűnek nevezte, hogy egy közösség jól sáfárkodik történelmi értékeivel, és kezdeményezése az egész vidék felvirágzását hozhatja meg.
Az államtitkár közölte: a minisztérium törekvése, hogy az európai uniós forrásokat minél eredményesebben használják fel a nyertes pályázók. Hozzátette: a borászati gépek, berendezések számára hamarosan újra megnyílnak a támogatási források.
A Pannonhalmi Apátsági Pincészet hét pályázó közül nyerte el Az év pincészete 2010 díjat. Az apátsági szőlészetben 9 szőlőfajtát termesztenek, s a pincészetben tízféle terméket készítenek. A díjátadás alkalmából mutatták be a pincészet két új csúcsborát, a Prior 2009-et és a Pinot Noir 2009-et.
Az ünnepségen Kovács Ákos énekes boros történeteket olvasott fel a Bencés Kiadó gondozásában megjelent Bencés humor hangoskönyv-sorozat első darabjából, az Áldás, áldomás című összeállításból - számolt be a Stop.
Rendhagyó eljárás
Liptai Zsolt borász a pincészet bejárásán elmondta: a borkészítéshez a tájba illő, a domborzati viszonyokat jól kihasználó komplexum épült, amely lehetővé teszi, hogy a Pincészetbe látogatók teljes betekintést nyerhessenek a borászati munkába és annak eredményeibe. A négyszintes feldolgozó-épület nagy része a föld alatt, a hegy belsejében található. Azért volt szükség az épület "elrejtésére", mert a pannonhalmi Bencés Főapátság 1996-ban (alapításának 1000. évfordulóján) kiérdemelte felvételét az UNESCO Világörökségi Listájára, így nem emelhettek a közelben olyan épületet, ami "elnyomja" az apátság már meglévő komplexumát.
Liptai Zsolt elmondta: az Apátsági Pincészetbe olyan rendhagyó borászati eljárást vezettek be, amely az alkalmazott szőlőfajták magas minőségi potenciálját a legteljesebb mértékben megőrzi. A pincészetben a szőlőt a gravitáció segítségével mozgatják négy szinten keresztül, míg végül bor lesz belőle. A fehérszőlő mustja például a temperált korrózióálló acéltartályokkal felszerelt erjesztő-térbe kerül. A kékszőlő erjedését fakádak és szabályozható hőmérsékletű fémtartályok szolgálják. A kierjedt vörösborok hordóban történő érlelésére pedig a hegy belsejébe nyúló pinceágak állnak rendelkezésre.
2000-ben kezdték újra
Az első ültetvények 2003-ban fordultak termőre. Liptai Zsolt, a főapátság és az MKB által megalapított Pannonhalmi Borház Kft. ügyvezetője és borásza a Népszabadságnak elmondta: a Szent Márton-hegyen felépített pincészet évente 320 ezer palack bort tud elkészíteni. A folyamatos telepítések eredményeként azonban a teljes kapacitást először csak 2014-ben tudják kihasználni.
Tavaly 240 ezer palack bort termeltek az apátság gazdaságában. Ennek fele hazai vinotékákban, üzletekben kelt el. Saját boltjaikban és a nyáron nyitott exkluzív éttermükben az össztermés tíz százalékát értékesítik. A többi bort külföldön adják el. Az idén 20 ezer palackot az Egyesült Államokba szállítottak, európai felvevőpiacuk pedig jelenleg főként Szlovákia, Lengyelország és Belgium.