Borpiac: a prémium kategóriákban nincs válság
Az egri borvidék szőlőültetvényeinek negyede öt éven belül műveletlenül maradhat. A kereslet radikálisan visszaesett, tíz-húsz százalékos kedvezményes akcióknak nincs foganatja. A pincék tele vannak.
A tavalyi hasonló időszakhoz képest 35 százalékos visszaesést tapasztalunk, és attól tartunk, ezzel még nincs vége. Gyakorlatilag csak az alsó-közép kategóriás borok fogynak, az e fölöttieket csupán nézegetik a betérők – vázolta a viszonyokat Kenyeres Zoltán, az Egri Bikavér Borház tulajdonosa. – Hiába a sok díjnyertes egri bor, sokallják az árakat, így a 10-20 százalékos engedmények már a múlté, 50 százalékos akciókra és egyéb vendégcsalogató „húzásokra” van szükség.
Az egri borkereskedő szerint a mostani helyzet előzménye az is, hogy sok esetben eleve felülárazottak voltak a borok, pedig a fogyasztók egyre tudatosabban figyelnek a megfelelő ár-értékarányra. Szerinte most ütköznek ki igazán az elmúlt évek hibás szakmapolitikai döntései is, így például a túlzott mértékű, rossz fajtaszerkezetű szőlőtelepítések, amelyekben túl nagy hangsúlyt kaptak a világfajták. Az sem volt szerencsés, hogy nem engedték be Egerbe a nagy külföldi befektetőket, akik pedig – például Tokaj vagy Villány esetében – segítettek átvészelni a nehezebb időszakokat.
Kenyeres Zoltán szerint öt éven belül az egri szőlőültetvények negyede műveletlen marad, hiszen már is most tele vannak a pincék, miközben a kereslet radikálisan visszaesett. A kiutat talán az jelenthetné, ha nem akarnák túlmisztifikálni a bort, ha elfogadtatnák a fogyasztókkal, hogy a bor lehet a hétköznapok itala is. Figyelni kell a fogyasztói igényekre, vissza kell venni az árakból, mert a 2, 3, 4, meg az ötezer forintos borokat nem veszik meg. A megfelelő ár-értékarány megtalálásához szükség van a terméskorlátozásra. Ebben már tett lépéseket Eger, de a szakember szerint ez még kevés: alázat is kell, és az, hogy büszkék legyünk az egri borokra.
A karakteres magyar borok megkapaszkodhatnak
Barta Éva, az Evino 2000 Kft. ügyvezető-borexport szaktanácsadója szerint a kellően karakteres magyar termékek eséllyel kapaszkodhatnak meg a nemzetközi piacon. Ez pedig azért is lényeges, mert a belföldi piac telített, ráadásul a fizetőképes kereslet is radikálisan visszaesett. Igaz, a legmagasabb, prémium-kategóriában ők nem látják a válság jeleit, ám ez csak egy nagyon szűk szegmest jelent. A legnagyobb probléma valóban a 2000-4000 forint között borok esetében jelentkezik, hiszen az ezeket kereső középosztály gyakorlatilag eltűnt a piacról. Ezzel is magyarázható a hazai pincészetek fokozottabb külföldi aktivitása. Jól bizonyítja ezt például, hogy míg a tavalyi londoni „Magyar Napon” huszonegy-két borászat vett részt, az idén már negyvennégy.
Forrásom a http://www.borkaland.hu/hir/Borpiac:-a-premium-kategoriakban-nincs-valsag-
bor, pince, borászat, szőlő, pálinka, párlat, hírek .. e-mail: tester@fw.hu
2009.06.04. 18:31
Borpiac
Címkék: bormarketing bor borexport
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://borhirek.blog.hu/api/trackback/id/tr201163847
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.