A szárnyasra esküszünk, de kevesebbet járunk étterembe!
Szinte az összes élelmiszer fogyasztási gyakorisága csökkent, a válságot eddig csak az ízesített joghurt tudta elkerülni – derül ki a GfK Hungária hirado.hu-hoz eljuttatott felméréséből.
evesebbet étkezünk a munkahelyen/iskolában, s egyre ritkábban járunk vendéglőbe, étterembe és gyorsétterembe 2009-ben – derül ki a Gfk Hungária legfrissebb felméréséből, melyet eljuttattak a hirado.hu-hoz.
A GfK Hungária több mint 20 éve, 1989 óta kíséri figyelemmel a magyar étkezési szokások alakulását.
Csökkent az étteremben étkezők aránya
A felmérésből kitűnik, hogy a rendszertelen táplálkozás trendje tovább folytatódik, s egyre inkább az otthonunkat választjuk étkezéseink helyszínéül. 2009-ben minden téren csökkent a házon kívüli étkezések aránya. Kevesebbet étkezünk a munkahelyen/iskolában, egyre ritkábban járunk vendéglőbe, étterembe és gyorsétterembe is. Az ebéd továbbra is a leggyakoribb főétkezésnek számít, azonban ezzel párhuzamosan tovább nő a vacsorát előnyben részesítők aránya. A meleg vacsora továbbra is népszerűbb a hideg vacsoránál. Átlagos hétköznapokon a megkérdezettek fele 3 alkalommal étkezik. 2007-hez képest viszont többen vannak azok, akik csak napi 2 alkalommal étkeznek.
A szárnyashús a legkedveltebb
A húsok kedveltsége az elmúlt évek során sem változott, jelenleg is szárnyashúst fogyasztunk legszívesebben (94%). Ennek ellenére a fogyasztási gyakoriságban nem mutatható ki érdemleges változás. Ma is hetente átlagosan 3 alkalommal fogyasztanak a megkérdezettek szárnyasból készült ételeket, akárcsak 2 évvel ezelőtt. A húsok kedveltségi listáján a további sorrend: sertés (84%), hal (70%), marha (56%), borjú (42%), vad (40%) és bárány (28%). A marhahús fogyasztási gyakorisága 2001-es kergemarhakór okozta pánik visszaesése óta egy magasabb szinten stagnál.
A válságot eddig csak az ízesített joghurt tudta elkerülni
Szinte az összes élelmiszer fogyasztási gyakorisága csökkent. A válságot eddig csak az ízesített joghurt tudta elkerülni. A köretek fogyasztásának csökkenése sokéves trend. Zöldséget és gyümölcsöt azért még eszünk, de a saláták fogyasztása a köretekkel párhuzamosan csökken. Továbbra is töretlen a fehér kenyér népszerűsége, viszont a barna kenyér fogyasztási gyakorisága évek óta csökken – áll a GfK Hungária sajtóanyagában.
Sokan szeretnének fogyni
2005 óta változatlanul sokan szeretnének fogyni, jelenleg a lakosság 37 százaléka vágyik kisebb testsúlyra. 2007 óta 5 százalékkal növekedett a nem dohányzók száma (63%), amely biztató adat a lakosság egészségének megőrzése szempontjából. Ehhez hasonlóan az alkohol fogyasztást bevallók aránya is csökkenő tendenciát mutat, viszont sajnálatos tény, hogy nem növekedett a rendszeresen sportolók száma.
A tényleges fogyasztói szokások alapján 8 jellegzetes fogyasztói csoportot alakítottak ki: A társadalom tetején elhelyezkedő, 4 százalékot kitevő „felső plusz” azt eszik, amit akar, és ott ahol szeretné, de legfőképpen otthon. Főleg szárnyashúst, sajtot, fehér kenyeret, gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak. Viszont az átlagnál gyakrabban isznak kávét, mint teát. A társadalom 2 százalékát alkotó „felső klasszik” a legegészség-tudatosabb szegmens, akik a szárnyashús mellett kedvelik a halat, viszont gyakran fogyasztanak szárazárut is és fehérkenyeret. Alkohol fogyasztásukra a bor fogyasztás a legjellemzőbb. A 14 százalékát alkotó „befutott értelmiségiek” esznek leggyakrabban étteremben. Emellett kedvelik a félkész termékeket és nyitottak új termékek kipróbálására. Az aktív pihenés (sportolás) hívei, akik kedvelik a szárnyashúst, a barna kenyeret és a joghurtokat. A 17 százalékot kitevő „hedonista fiatalok” természetesen kevésbé tudnak főzni, és leginkább éttermekben étkeznek. Jellemző rájuk a rendszeres alkohol fogyasztás, amelyben a sör dominánsabb, mint a bor. Az ételek közül átlag felett kedvelik a felvágottakat, a fehér kenyeret, az ízesített joghurtokat és a fagylaltot. A „városi alsóközép” réteg (7%) nagyon családcentrikus és ragaszkodik a tradicionális termékekhez. Nem csak nem tudnak, de nem is szeretnek éttermekbe járni, és ott pénzt költeni. Kedvenc ételeik a sertéshús, a burgonya, a fehér kenyér, valamint a tojás. Gyakrabban fogyasztanak teát, mint kávét. A társadalom 13 százalékát alkotó „szegény munkásréteg”rendszertelenül étkezik, főétkezése a vacsora. Jellemzően a tradicionális ételek a kedvenceik, mint a sertéshús, a burgonya, a tojás és a tej. Alkoholfogyasztásukra a sör jellemző és gyakori kávéfogyasztók. A „szegény nyugdíjasok” (25%) szinte soha nem járnak éttermekbe, rendszeresen étkeznek, főétkezésük az ebéd. Kedvelik és gyakran fogyasztanak szárnyashúst, zöldségeket, tésztafélét, tojást és tejet. Nem jellemző rájuk az alkoholfogyasztás és nem dohányoznak. A társadalom legalján elhelyezkedő, 18 százalékot kitevő „underclass” rétegre a rendszertelen táplálkozás a legjellemzőbb. Tradicionális ételeket fogyasztanak, amelyeket sertéshúsból, burgonyából készítenek. Ők a leginkább dohányzó és a legrendszeresebben alkoholt fogyasztó szegmens. forrásom a http://www.hirado.hu/Hirek/2009/04/29/12/Gorcso_alatt_az.aspx |