DRÁGÁK A VÖRÖSEK?
Egyre gyakrabban kerül szóba különböző fórumokon, hogy bizonyos magyar vörösborok fogyasztói ára a kelleténél magasabb. Megalapozott-e egy ilyen felvetés, és ha igen, akkor adódik a kérdés: miért drágák egyes magyar vörösborok? Körséta a hazai topborok piacán - avagy ki vásárol egy palack vöröset 27 ezer forintért?
................................................................................................................
A legmagasabb fogyasztói árak a magyar száraz fehérborok piacán
Szepsy István: Úrágya Furmint 2006 - 6400 forint
Légli Ottó: Gesztenyés Riesling 2007 - 4950 forint
St. Andrea: Boldogságos Olaszrizling 2007 - 4500 forint
Légli Ottó: Landord 2006 - 3990 forint
Konyári János Szárhegy 2007 - 3900 forint
Figula Mihály: Nyerges Pinot gris Selection - 2800 forint
................................................................................................................
A felvetés teljesen jogos, de azért kicsit pontosítani kell a kérdést. Tény, hogy a hazai borkereskedelem egyes szereplőitől is hallani időnként panaszt a helyenként túlzó árakra. Egy borexporttal is foglalkozó szakember egyenesen úgy fogalmazott, hogy bizonyos magyar vörösborok nehezen, vagy egyáltalán nem értékesíthetők külföldön, hiszen az importért felelős kereskedők más országokból - és itt Franciaországtól kezdve Olaszországon át az újvilági termelőkig sokan elhangzanak - olcsóbban tudnak vásárolni, mint Magyarországról. Azt is hallani lehet, hogy ebből a megfontolásból egyes pincészetek csökkentették az exportra szánt boraik árát.
Álom és valóság - művészet vagy piaci realitás
A piac tehát működik, és nem egyedül az export terén. A Magyarországon extrém árakon kínált borok esetében is biztosak lehetünk abban, hogy vagy kis tételekről van szó, vagy pedig csökkentik az árat, ha nagyon nem fogy a bor. A mellékelt táblázatban szereplő 27 ezer forintos Gere-tételből például igen korlátozott mennyiség, körülbelül 1500 palack van a piacon.
A borok árát természetesen általában nem a kereskedők, hanem a vásárlók sokallják. Legutóbb az Index bor-blogján olvashattunk efféle bejegyzéseket, amelyeket egy 8700 forintról 4350 forintra leárazott bor generált. A hozzászólások érdekes skálán mozognak: egyesek azon sajnálkoznak, hogy presztízsborok esetében nem szerencsés 50 százalékos leárazással élni, mások szerint még a felére csökkentett ár is nagyon magas egyetlen üveg borért.
Mennyi pénz folyik le a torkokon?
Amióta a borkultúrának kultusza is van Magyarországon, a borárak, pontosabban a presztízsborok árai folyamatosan viták tárgyát képezik. Egyes borkedvelők szerint 2-3000 forintnál magasabb összeget kifizetni és elkérni is őrültség egyetlen palack borért. Mások viszont nyugodt szívvel vásárolnak olyan borokat, amelyek palackonkénti ára akár 10-12 ezer forint. Az utóbbi vásárlói csoport létszáma nyilvánvalóan igen korlátozott.
Látni kell, hogy a fenti viták az egész borpiacnak csupán néhány százalékát érintik, hiszen a palackok többsége 4-500 forintos áron kel el. Egy közelmúltban végzett kutatás szerint a magyar vásárlók egy jelentős része 800 forintnál magasabb összeget soha nem is fizet ki egyetlen üveg borért.
A magas minőségű, vagy más néven presztízsborok, és azok árai mégis sokakat érdekelnek, esetleg még olyanokat is, akik nem tartoznak a borkultúrát hobbiként művelők egyre népesebb csapatába.
Tekintettel arra, hogy az igényes borok kóstolgatása, és ezzel összefüggésben a borturizmus egyre több embernek válik hobbijává, egyik szabadidős tevékenységévé, a piacon sokféle vevő megtalálható. A hozzáértő, saját ízléssel és saját értékítélettel bíró vevőkör mellett ugyanúgy a piac részei a (még) alultájékozott trendkövetők, vagy akár a masszív sznobok, akik kifejezetten örülnek, ha egy társaságban az általuk nagyon drágán vásárolt borokkal kérkedhetnek.
A tájékozott és hozzáértő fogyasztók hozzáállása is markánsan eltérő az árkérdésben. Az egyik csoport elfogadja, sőt, egyenesen nagyra értékeli, ha a magasan az átlag feletti borokat egyfajta műalkotásnak lehet tekinteni, és ennek megfelelően hajlandó olyan árat fizetni értük, amely sokak számára már bőven az irracionális tartományban mozog.
A rajongók másik tábora azt tartja, hogy a kiemelkedő borok ugyan tiszteletet és nagy odafigyelést érdemelnek, ám mindezek mellett mégiscsak inkább élelmiszer-ipari termékként kezelendők, mint műalkotásként, így egy bizonyos határ fölött már nem fogadják el a magas árakat. Életszínvonaltól függően ez a határ száraz borok esetében a palackonkénti 3000 és 5000 forint közötti ár szokott lenni. A mellékelt táblázatokból látható, hogy a divatos vörösborok sokkal gyakrabban lépik át a "lélektani határt".
Olcsóbb külföldiek?
A hazai árak kritikájakor nem ritkán elhangzik, hogy a külföldi borokat kedvezőbb árakon kínálják. Olcsóbbak tehát a híres francia, vagy például a spanyol borok, mint a Magyarországról származó vörösborok?
Bock József: Magnifico 2006 - 17.400 forint
Bock József: Capella 2006 - 17.400 forint
Konyári János: Páva 2006 - 11.940 forint
Takler Ferenc: Primarius 2006 - 11.940 forint
Weninger Pincészet: Cabernet franc 2006 - 10800 forint
Malatinszky Kúria: Cabernet franc Szűretlen 2004 - 9900 forint
Tiffán Ede: Cuvée Carissimae 2006 - 9900 forint
St. Andrea: Merengő 2006 - 9750 forint
Thummerer Vilmos: Vili papa Cuvée 2003 - 9156 forint
Vesztergombi Ferenc: Cabernet franc Reserve 2006 - 8490 forint
Gere Attila: Kopár 2006 - 7950 forint
Bock József: Bock Cuvée 2000 - 7950 forint
Konyári János Loliense 2006 - 7950 forint
Günzer Zoltán: Ördögárok 2006 - 6900 forint
Forrás: Budapest Bortársaság, Veritas Borkereskedés