Csökkent a háztartások borfogyasztása
A Gfk Piackutató Intézet 2000 háztartás bevonásával végzett panelkutatása szerint a hazai háztartások 2007-ben megközelítőleg 17 milliárd forint értékben vásároltak bort otthoni fogyasztás céljából, amely 5,9%-kal alacsonyabb a 2006-ban mért értéknél. Ez a csökkenés főleg a minőségi, illetve az asztali borok forgalmának visszaesésével magyarázható. A háztartások által megvásárolt mennyiség összesen 405 760 hektoliter volt, amelyet átlagosan 421 Ft/liter áron vásároltak meg. Ez az átlagár 6,3%-kal magasabb az egy évvel korábban mért adatoknál. Az átlagár növekedése főleg a táj-, illetve asztali bor kategória átlagárainak növekedésének köszönhető. A tavalyi év során a háztartások 52,2%-a vásárolt legalább egy alkalommal bort, háztartásonként átlagosan 19,43 litert egy év alatt. Ez csaknem 11%-os csökkenést jelent a korábbi évhez hasonlítva. Mindez elsősorban annak köszönhető, hogy a háztartások átlagosan csak 11 (-7,7%) alkalommal vásároltak egy év alatt és vásárlásonként csak 1,73 (-3,3%) liter bort vettek.
A háztartások leggyakrabban továbbra is asztali bort vásároltak, de egyre inkább eltolódik a keresletük a magasabb minőségi kategóriák és a magasabb ár felé. A minőségi bor vásárlásának forgalmi értéke csaknem háromszorosa az asztali borok forgalmi értékének, ugyanakkor az asztali borok literenkénti átlagára is növekszik. A háztartások vásárlásában az import egyelőre marginális jelentőségű, és a tavalyi évhez képest kevesebb import bort, de magasabb átlagáron vásároltak.
Minőségi borok
A háztartások csaknem 40%-a vásárolt legalább egyszer minőségi bort a 2007-es év során. A teljes vásárolt mennyiség értéke összesen 9,878 milliárd forint volt, 5,8%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. A megvásárolt minőségi bor értéke az összes borvásárlás értékének 57,82%-át teszi ki. A vásárlások teljes volumene is csökkent, 160 880 hektoliterre, amely 39,7%-át teszi ki az háztartások által vásárolt bor mennyiségének (mindhárom kategória forgalmát ideértve). A vásárlások literenkénti átlagára 614 forint volt. A háztartások a vizsgált időszak alatt átlagosan 10,15 liter bort vásároltak, amely alig magasabb, mint a korábbi évben beszerzett mennyiség, a többi minőségi kategóriához hasonlítva pedig a legalacsonyabb érték.
Tájborok
A tájborok forgalma 21,4%-kal részesedett az összes háztartások által vásárolt bor forgalmából 2007-ben, ami 3,655 milliárd forintnyi értéket jelent. Ez 8,3%-os értékbeli növekedést takar 2006-hoz képest, ami 3,3%-nyi volumen-növekedést jelent. A vásárolt tájborok átlagára tehát 2006-ról 2007-re csaknem 5%-kal, 369 forint/literre növekedett. A vizsgált időszak alatt a háztartások 26,3%-a vásárolt legalább egyszer tájbort. Egy háztartás átlagosan 9,41 litert vásárolt 2007-ben, egy vásárlás alkalmával pedig 1,54 liter bort vitt haza.
Asztali borok
Az asztali borok forgalma a háztartások összes vásárlási értékének 20,78%-át teszi ki, mennyiségben ugyanakkor csaknem 36%-os a részesedése. Ez is jól mutatja, hogy ennek a kategóriának a legalacsonyabb az átlagára, 2007-ben mindössze 243 forint/liter volt, ami még így is több, mint 9%-kal magasabb az előző évhez viszonyítva. A háztartások 22,7%-a vásárolt asztali bort az előző évben, háztartásonként 16,06 litert, amely 18%-os csökkenést jelent. Ezek hátterében az áll, hogy csökkent a vásárlások gyakorisága, illetve az egy alkalommal vásárolt bor mennyisége is, ám ez a vásárlásonkénti 2,11 liter még mindig a legmagasabb érték a minőségi kategóriák között.
Import
Az import részesedése a háztartások vásárlásaiból mindössze 7,34% volt, 1,254 milliárd forint értékben, ami jelentős, csaknem 20%-os értékbeli csökkenést jelent a 2006-os évhez viszonyítva. A vásárlások mennyisége 27 920 hektoliterre csökkent, ami 31,5%-os visszaesést jelent. A vásárlások literenként átlagára 449 forint/liter volt, ami viszont csaknem 20%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az összes megkérdezett háztartás 11,3%-a vásárolt 2007-ben import bort, az év során átlagosan 3,8 alkalommal, alkalmanként 1,4 litert.
Kereskedelem
A háztartások borbeszerzéseiket leggyakrabban továbbra is diszkontokban végzik. A diszkontok részesedése a teljes piacból 30,5%, amely 1,4 százalékpontos növekedést jelent 2006-hoz képest. 27,8%-ra növekedett a hipermarketek részesedése, amely jelentős, 4,1 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. A szupermarketek (11,8%), a független kisboltok (6,3%) részesedése viszont csökkent 2007-ben. A minőségi borokat többnyire hipermarketekben (34%) és diszkontokban (31%) szerezték be a fogyasztók, a tájborok esetében ezek mellett jelentős a termelőktől történő vásárlás aránya is. Az asztali borok egyharmada diszkontokból került a háztartásokhoz, további 23%-ot pedig hipermarketekben vásároltak meg. Az import borok esetében ez az arány eltolódni látszik, a beszerzések 48,1%-a diszkontban (az előző évben 68,8%), 34,5%-a pedig hipermarketben realizálódott (az előző évben 14,9%). A diszkontokra, a kisbolt láncokra, valamint a szupermarketekre jellemző a kereskedelmi márkák erősödése. Arányuk a diszkontokban 34,1%, a kisbolt láncokban 22% a szupermarketekben pedig 18,3% volt 2007-ben.
Végül fontos megjegyezni, hogy a borfogyasztás csökkenése egyértelműen összefüggésbe hozható a tavalyi év során bekövetkezett gazdasági recesszióval. Az Ecostat felmérése szerint 2007-ben a nettó reálkereset 4,8%-kal csökkent, míg a kiskereskedelmi forgalom volumenindexe 3%-kal, a háztartások fogyasztása pedig 2%-kal esett vissza, amely a hazai borpiacra is kedvezőtlen hatással volt.
Sztakovics Klára a http://www.bormarketing.hu/index.php?action=pr&p_id=1&h_id=39 -n