| ||
Egyelőre csak sztereotípia, hogy borivó nemzet a magyar. Piackutatási adatok szerint a lakosság több mint 40 százaléka soha nem fogyaszt bort, közel 30 százalék pedig ritkábban, mint kéthetente.
A legnagyobb magyar bortermelő, az évi tízmillió palack bort forgalmazó Varga Pincészet szerint: 2007-ben 20 év óta először volt arra példa, hogy a fogyasztási adatokból kimutatható: a borivók egyre jobban kedvelik a fehérborokat. A cég elemzése rámutat arra is, hogy ez a fajta változás kedvez a magyar boroknak, hiszen ültetvényeinknek mintegy 70 százaléka fehérszőlő. A divat változása tehát felértékeli termelési kapacitásainkat.
A vörösbor mintegy 20 éves uralkodása a tavalyi évben megtörni látszik hazánkban – olvasható a Varga Pincészet elemzésében. Pincészetünk 15 éves történetében eddig minden évben nőtt a vörösbor értékesítés aránya a fehérborokkal szemben. 2007-ben először a fehérborok értékesítése nőtt jobban.
Az étkezési szokások változása, a saláták, halak, szárnyas húsok előretörése, némi késéssel maga után vonja a könnyű, gyümölcsös, tehát elsősorban fehérborok fogyasztásának növekedését. A fogyasztói igények változásában ugyanezt az irányt mutatja, hogy a vörösbor értékesítésen belül nő a rozék aránya.
Varga Bálint, a pincészet értékesítési vezetője szerint a fehér- és vörösbor aránya a borfogyasztásban koronként változik. A nyolcvanas években még a fehér fajtáké volt a vezető szerep, a kilencvenes évektől azonban a vörösbor óriási léptekkel jött előre. Hazánk a fehérboros földrajzi zónában fekszik, az ültetvények zöme ezekben az évtizedekben is fehérszőlő volt. A fehérbor azonban részben a pezsgőkészítésnek fő alapanyaga, másrészt a hungarikumnak számító és nagy mennyiségeket lekötő fröccsfogyasztásnak is.
Az utolsó néhány évig azonban a kékszőlőnek és a palackozott vörösbornak az ára átlagosan mintegy 40-50 százalékkal meghaladta a fehérekét, és a szőlőtelepítések 80-90 százaléka is kékszőlő volt. Mivel a tendenciaváltás a világpiacon már 4-5 éve megtörtént, és ez csökkentette a magyar vörösbor exportlehetőségeit, illetve pozícióba hozta a fehérborokat, a szőlőárban és a telepítési arányokban már korábban is megfigyelhető volt egyfajta kiegyenlítődés. A tavalyi évben a palackozott fehérborok ára a vörösborokét meghaladó mértékben emelkedett, ennek ellenére az eladási volumenben is a fehérek kerültek előtérbe.
A tendenciaváltozás kedvező helyzetbe hozza a magyar szőlő-bor ágazatot. A szőlőtermesztésben meghatározó jelentősége van a klímának. Európában a szőlőtermesztés északi határán szinte csak fehérszőlőt termesztenek, a déli határán szinte csak kéket. Magyarország a vörösbor-termelés északi határán, a fehérbor-termelésnek pedig középpontjában fekszik, ültetvényeinknek mintegy 70 százaléka fehérszőlő. A divat változása tehát felértékeli termelési kapacitásainkat – olvasható az elemzésben.
forrásom a :http://www.privatbankar.hu/html/cikk/kommentar.php?kommentar=22051