Nyolccal szoroz a borász
szerző:Mauthner Ilona
Két év vita után először kell fizetniük a borászoknak literenként nyolc forintot a forgalomba hozott bor után. A pénzt reklámra és ellenőrzésre fordítják.
December 15-ig kell befizetniük a borászoknak először a bor forgalombahozatali járulékát. Nemes Richárd, a befolyt összeg egy részének kezelésére egy évvel ezelőtt megalakult Bormarketing Kht. igazgatója elmondta, az augusztus 1 és a november 30 közötti időszakban értékesített borok litere után nyolc forint járulékot kell fizetni. Ideális esetben éves szinten 2,4 milliárd forint bevételre számítanak. Az igazgató hozzátette, reményei szerint kifogástalan lesz a befizetési morál, mert aki a forgalombahozatali járulékot nem fizeti meg, az szankciókra számíthat.
A járulékból befolyt összegről úgy rendelkezik a törvény, hogy annak hatvan százalékát marketingre, a maradék negyvenet pedig minőségi ellenőrzésre költik majd. A hatvan százalék felhasználásáról társadalmi egyeztetés folyik. Nemes Richárd elmondta, van olyan elképzelés, hogy a felét a borvidékekre arányosan visszaosztják, és ott, helyben egy bizottság dönt arról, hogy mire költik a pénzt.
Horváth Csaba főtitkár szerint a 40 százalékból az ellenőrzést lehet majd szigorítani, ami nem is annyira a hazai borászokra irányul, hanem a külföldről behozott borokat vizsgálnák, hogy a forgalmazóik valóban betartják-e a rájuk vonatkozó előírásokat.
Bízik-e abban, hogy eléri a célját a forgalombahozatali járulék?
Sárosdi Ferenc szekszárdi borász:
- Nem bízom benne. Két év kihagyással eddig is fizettünk adót, melynek a mértéke hasonló volt. Attól tartok, hogy egy gittegylet alakul, és ott döntenek majd mások feje felett. Az általunk befizetett pénznek pedig nem látjuk a hasznát. Több mint százezer liter bort értékesítünk, nem bonyolult kiszámolni mekkora összeget fizetünk be évente. Ha ezt a több mint nyolcszázezer forintot olyan célra fordítják, melyből haszna lesz a borvidéknek, akkor majd megváltoztatom a véleményemet. Igenis számon fogjuk kérni, mire költik el a pénzünket.
Takler András szekszárdi borász:
- Ha nem állunk pozitívan, bizakodóan ehhez a kérdéshez, akkor nem tudunk előrelépni. Olyan szakembereket kell találni, akik nem csak a borokhoz értenek, hanem a marketinghez is. Belőlük kell kialakítani a csapatot, amely kezébe veszi ezt a nemes feladatot. Természetesen sok vitára számítok, például a központi alapból való visszaosztásnál. Bátaszék nagyobb borvidék, így több pénz járna neki, viszont a szekszárdi neves borászok nagyobb hírnevet hoznak a közös borvidéknek. Meg kell találnunk az ésszerű kompromisszumot a siker érdekében.
forrásom a teol.hu