NYITOTT PINCÉK NAPJA
2007. május 27. Pünkösd vasárnap Az elmúlt másfél évtizedben a bor Magyarországon divattá vált. A híres borokban az értők többet látnak a kellemes ízű nedűnél, mintegy szimbolikus jelentést tulajdonítanak neki, a szocializáció egy magasabb fokával, egy magasabb életnívóval kapcsolják össze.
Nemzetközi példák bizonyítják, hogy a borgasztronómia külföldön vezető helyet foglal el a rendszeresen túrázók programjaiban, nálunk viszont - a néhány helyen tapasztalható kivételtől eltekintve - mindez még esetleges és csak szűk kört érint. Ennek egyik nyilvánvaló oka a vásárlóerő hiánya, de közrejátszik ebben a borturizmus kiforratlansága, a felkészült vendéglátók, a jól informált, képzett animátorok, túravezetők, valamint a szervező központok hiánya is. A helyzet megváltoztatásához azonban nem csak szavak, hanem tettek is kellenek. A bor bizalmi termék, éppen ezért nagyon fontos a pincék valódi világába elvezetni a látogatók első körét, akik majd hírvivői lesznek, ennek a sokak számára ismeretlen, vonzó új világnak. A borturizmus generálásának leghatékonyabb módszere a szájreklám. Egy országos "BOR NAP" megkerülhetetlen és alkalmas arra, hogy a média révén népszerűvé tegye a pincelátogatást, hogy becsábítsa a látogatókat a hordók világába, azzal a nem titkolt céllal, hogy azok ismerőseiknek elmondva, szájhagyomány útján terjesszék az élményeiket, amelynek következményeként az arra érdemes pincék "búcsújáró" helyekké válhatnak.
Hogy a hazai borturizmus ölesebb léptekkel haladhasson előre, szükség van egy olyan eseményre, ami országos -, vagy esetleg a határokon is átnyúló - méretekben lenne képes mozgósítani a vendégfogadásra is alkalmas pincéket, megkönnyíti a fogyasztók számára az első lépések megtételét és a média számára is fogható esemény. Ez az esemény a:
Nemzetközi példák bizonyítják, hogy a borgasztronómia külföldön vezető helyet foglal el a rendszeresen túrázók programjaiban, nálunk viszont - a néhány helyen tapasztalható kivételtől eltekintve - mindez még esetleges és csak szűk kört érint. Ennek egyik nyilvánvaló oka a vásárlóerő hiánya, de közrejátszik ebben a borturizmus kiforratlansága, a felkészült vendéglátók, a jól informált, képzett animátorok, túravezetők, valamint a szervező központok hiánya is. A helyzet megváltoztatásához azonban nem csak szavak, hanem tettek is kellenek. A bor bizalmi termék, éppen ezért nagyon fontos a pincék valódi világába elvezetni a látogatók első körét, akik majd hírvivői lesznek, ennek a sokak számára ismeretlen, vonzó új világnak. A borturizmus generálásának leghatékonyabb módszere a szájreklám. Egy országos "BOR NAP" megkerülhetetlen és alkalmas arra, hogy a média révén népszerűvé tegye a pincelátogatást, hogy becsábítsa a látogatókat a hordók világába, azzal a nem titkolt céllal, hogy azok ismerőseiknek elmondva, szájhagyomány útján terjesszék az élményeiket, amelynek következményeként az arra érdemes pincék "búcsújáró" helyekké válhatnak.
Hogy a hazai borturizmus ölesebb léptekkel haladhasson előre, szükség van egy olyan eseményre, ami országos -, vagy esetleg a határokon is átnyúló - méretekben lenne képes mozgósítani a vendégfogadásra is alkalmas pincéket, megkönnyíti a fogyasztók számára az első lépések megtételét és a média számára is fogható esemény. Ez az esemény a:
NYITOTT PINCÉK NAPJA
A borturizmus népszerűsítésére alakult 2001-ben a ma már közel száz pincét tömörítő Nyitott Pincék Szövetség, amely - együttműködve szakmai, idegenforgalmi érdekeltségekkel és a médiával - hagyományteremtő szándékkal hirdette meg 2006-ban első ízben a
NYITOTT PINCÉK NAPJÁT
amely most 2007. május 27.-én, Pünkösd vasárnapján, Magyarország borvidékein és bortermő helyein második alkalommal kerül megrendezésre. Ezen a napon valamennyi - a programban részt vevő - pincének vállalnia kell, hogy 9 óra és 19 óra között nyitva tart, a gazda, vagy a borhoz értő személyzet fogadja a vendégeket és a vendégek a borkalauzban előre megadott kedvezményes áron, vagy ingyen kóstolhatják meg a pince borait.
A rendezvény időpontjának kiválasztását az 1996 óta immáron 10 alkalommal sikeresen megrendezett Pünkösdi Bortúra - Nyitott Pincék rendezvénysorozat inspirálta, ahol az elmúlt években alkalmanként 80-120 pince nyitotta meg három napra a kapuit az érdeklődő borturisták előtt. Ez az esemény azonban eddig alkalmanként csak néhány száz, vagy ezer borkedvelőt tudott megmozgatni a promócióra rendelkezésre álló pénzügyi források függvényében.
A "Nyitott Pincék Napja" akció célja az, hogy minden évben legyen egy könnyen megjegyezhető fix nap, amelyre a bort kedvelők bizton számíthatnak, amikor az ország egész területén a pincék látogatókat fogadnak és ki-ki anyagi lehetőségei és szabadideje függvényben a hozzá legközelebbi, vagy akár távolabbi pincéket meglátogathatja.
Így a lehető legkisebb ráfordítással egyre nagyobb borkedvelői kör alakulhat ki. Kulcskérdés hogy a turisták mindig első kézből - a pince gazdájától, vagy borászától - szerezhessenek információkat a borokról és a hely érdekességeiről.
A fogadóhelyek, a pincék feladata a minőségi szolgáltatás, a szervező központ és a hozzá csatlakozó szakmai partnerek feladata az informálás, a turisták lehetősége a pincejárás. A program sikerét - a pénzügyi források meglétén túl - az érdekelt szakmai partnerek és a média összefogása garantálhatja.
Célunk, hogy ezen a napon többszáz pince nyissa meg a kapuit a bort kedvelő közönség előtt és ismertesse meg a borait és a szolgáltatásait a látogatókkal. A Nyitott Pincék Szövetség - együttműködve a támogató partnereivel - széleskörű promóciót fejt ki a pincék népszerűsítésére. A pincék szolgáltatásait és a helyi rendezvényeket kiadványokkal, térképekkel mutatja be, plakátokat, szórólapokat készít, újságcikkekkel, riportokkal, hirdetésekkel segíti a szolgáltatók és a közönség egymásra találását.
A "Nyitott Pincék Napja" akció célja az, hogy minden évben legyen egy könnyen megjegyezhető fix nap, amelyre a bort kedvelők bizton számíthatnak, amikor az ország egész területén a pincék látogatókat fogadnak és ki-ki anyagi lehetőségei és szabadideje függvényben a hozzá legközelebbi, vagy akár távolabbi pincéket meglátogathatja.
Így a lehető legkisebb ráfordítással egyre nagyobb borkedvelői kör alakulhat ki. Kulcskérdés hogy a turisták mindig első kézből - a pince gazdájától, vagy borászától - szerezhessenek információkat a borokról és a hely érdekességeiről.
A fogadóhelyek, a pincék feladata a minőségi szolgáltatás, a szervező központ és a hozzá csatlakozó szakmai partnerek feladata az informálás, a turisták lehetősége a pincejárás. A program sikerét - a pénzügyi források meglétén túl - az érdekelt szakmai partnerek és a média összefogása garantálhatja.
Célunk, hogy ezen a napon többszáz pince nyissa meg a kapuit a bort kedvelő közönség előtt és ismertesse meg a borait és a szolgáltatásait a látogatókkal. A Nyitott Pincék Szövetség - együttműködve a támogató partnereivel - széleskörű promóciót fejt ki a pincék népszerűsítésére. A pincék szolgáltatásait és a helyi rendezvényeket kiadványokkal, térképekkel mutatja be, plakátokat, szórólapokat készít, újságcikkekkel, riportokkal, hirdetésekkel segíti a szolgáltatók és a közönség egymásra találását.
A "NYITOTT PINCÉK NAPJA" rendezvény szervezését a Nyitott Pincék Szövetség, a Bacchus Arts Stúdió és a Magyar Borok Háza végzi, a Magyarországi Borutak Országos Szövetségével és a Magyar Turizmus Zrt-vel együttműködve.
Budapest, 2007. január 12. Nyitott Pincék Szövetség
Bacchus Arts Stúdió
postmaster@bacchusarts.t-online.hu
Forrás: Internet :-) nyitottpince.hu