Szemben a kínai pálinkával, amely szerves része a kínai gasztronómiának, a bor kultúráját csupán az utóbbi húsz évben fedezték fel a kínaiak. Ezzel kapcsolatban Sun Yantian, a Weilong, azaz a Grand Dragon borászat vezérigazgatója a következőket mondta.
„A borivás nem tartozik a hagyományos kínai szokások közé. A kínaiak inkább más alkoholokat, likőröket kedvelnek. A bort és a sört a nyugati kultúra hozta magával."
A hetvenes évek végén a reform és nyitás politikája után a bor a nyugati kultúra részeként jelent meg a kínai piacon.
A nyolcvanas évek elején a Rémy Martin konyakház kínai-francia vegyes vállalatot hozott létre. A cég kezdetben kínai-francia borüzemként működött, majd bevezették a Dynasty márkanevet. A cég szakértői természetesen franciák.
A Dynasty márkanév bevezetésekor a legnagyobb kérdés az volt, hogy milyen jellegű borra helyezzék a hangsúlyt. Kezdetben a kínaiak és a franciák választása is a fehérborra esett, mondván, ez jobban megfelel a kínai fogyasztók ízlésének.
„Fontos, hogy a bor igazodjon a helyi fogyasztók elvárásaihoz, de annak idején nem lehetett kínai borkultúráról beszélni, a kínaiak nem fogyasztottak bort és nem is ismerték a borokat. A közvélekedés az volt, hogy minél édesebb a bor, annál jobb. Könnyedebb jellege miatt döntöttünk a fehérbor mellett" – mondja Pierre, a cég korábbi francia szakértője, akit az üzem létrehozásakor küldtek Kínába.
Yu Jianli a nyolcvanas években kezdett el borkereskedelemmel foglalkozni.
„A fehérbor akkoriban jelent meg a kínai piacon, de nem hódította meg a kínai fogyasztókat, akik a savanykás ízre panaszkodtak, és úgy érezték, hogy a bor nem friss."
A bor így is egyre népszerűbb lett Kínában. A nyolcvanas évekre a bor Kínában a sör és a pálinka után a harmadik helyen állt. Az életszínvonal emelkedésének köszönhetően a kínaiak jobban odafigyeltek az egészséges és minőségi étkezésre, és a bor egyedi íze sokak tetszését elnyerte. Sokan borospohárra cserélték a söröskorsókat és a pálinkáspoharakat.
A Xinshengdai a fogyasztási szokások kutatásával foglalkozik. Fu Chala, a cég vezetője több felmérést végzett a kínai borfogyasztók szokásairól.
„A 25 és 45 év közötti kínai borkedvelők aránya fokozatosan emelkedik. A tudatosabb, érettebb fogyasztók már a pálinka és a sör helyett az egészségesebb bort választják."
Fu Chala szerint a borfogyasztás az életkorral is összefügg. Általában a kor előrehaladtával az életminőségre is jobban odafigyelünk, és a tudatos életmódnak a bor is szerves része.
„A 45 évesnél idősebb kínaiak a pálinkakultúrán nőttek fel, de ma már nagyobb figyelmet szentelnek az egészségüknek, ami ráadásul divatos is. A jövőben erre a célcsoportra kell majd koncentrálniuk a borászoknak" – fogalmaz Fu Chala.
„A francia elnöki rezidenciáról sem hiányozhat a bor. Amikor Vlagyimir Putyin orosz elnök Franciaországba látogatott, Nicolas Sarkozy volt francia elnök borral fogadta vendégét."
Az egyik pekingi szállodában borbemutatót tartottak. A terem tele volt a világ különböző országainak borgyártóival, vállalkozóival, borkedvelőivel. Egyre több világhírű borgyár tart rendezvényeket a nagyobb kínai városokban, így például Pekingben és Sanghajban, hogy bemutassák saját termékeiket. A kínai vámhivatal adatai szerint 2012-ben Kínába összesen 430 millió liter bort importáltak, ami 8,9 százalékos növekedés az azt megelőző évihez képest. 2005-ben ez csupán 50 millió liter volt.
Kína gyors ütemben fejlődő borpiaca nemcsak a külföldi exportőröket vonzza, hanem a befektetőket is. A közelmúltban a délnyugat-kínai Yunnan tartományban található Shangri-La megyében a francia Moët-Hennessy cég és a kínai VATS Group együttműködési szerződést írt alá, amely szerint a két fél közösen 84,66 millió jüanos tőkével kínai-francia borgyárat hoz létre.
Hogyan vehetik fel a versenyt a kínai borgyárak a külföldi vállalkozásokkal? Három évvel ezelőtt a Dynasty borgyár főosztályt hozott létre, amely kizárólag a nemzetközi tevékenységek fejlesztésével foglalkozik. Nemcsak saját termékeik forgalmazásáért felelős, hanem a külföldi borok importjáért is. Ezzel kapcsolatban Lu Ming, a Dynasty borgyár vezérigazgatója így nyilatkozott.
„Már 2009-ben vizsgáltuk a külföldi borok kínai megjelenésével kapcsolatos tendenciákat. Arra a következtetésre jutottunk, hogy jobb együttműködni a külföldi partnerekkel, mint megijedni tőlük."
A Dynasty borgyár, amely több mint harminc éve működik együtt külföldi borgyárakkal, gazdag tapasztalattal rendelkezik ezen a területen. A külföldi borok kínai importja mellett igyekeznek saját termékeiket is népszerűsíteni a tengerentúlon. Lu Minget hallják.
„Stratégiai együttműködési szerződést írtunk alá külföldi partnerünkkel, amelynek keretében egyrészt külföldi borokat forgalmazunk Kínában, másrészt partnerünk segíti európai tevékenységünk bővítését is."
A borok nagykereskedelmével foglalkozó Chen rámutatott, hogy a külföldi borok kínai forgalmazása nemcsak hogy színesíti a választékot, de kedvezően hat a kínai gyártású borok minőségének javítására is.
A gyors ütemben fejlődő kínai boripar egyre látványosabban van jelen a nemzetközi borászatban is. A közelmúltban egy kínai vállalkozó megvásárolta a bordeaux-i Saint-Émilion borvidék egyik, 13 hektáros szőlőültetvényét, és ezzel az utóbbi négy évben a kínai vállalkozók több mint 30 alsóbb kategóriás tulajdonra tettek szert Bordeaux-ban.
Értesülések szerint a világban az egy főre jutó borfogyasztás évente körülbelül 7 liter, míg a franciák átlagosan 53,2 liter bort isznak. A jövedelmek növekedésének és a borkultúra terjedésének köszönhetően az elkövetkező három esztendőben Kínában az egy főre jutó éves borfogyasztás 2,1 literre fog emelkedni, állítják szakértők.
(Írta/fordította: An Xin)