A pálinka tanulhatna a skót whiskytől
Mivel egyszerű gyártani, whiskyt nemcsak Skóciában, hanem Észak-Amerikában, Japánban, de még Uruguayban is főznek és párolnak. A skót szeszes italnak azonban nemigen érnek a nyomába, a whiskyk közül elsősorban a brit országrészből valókat viszik.
A kőolaj mellett a whisky is „természeti kincs”
Az ital az északi-tengeri kőolaj mellett Skócia legnagyobb kincse, a desztillálók teljes gőzzel működnek. Mind a 108. Tavaly a gyártók nem mindennapi, 4,2 milliárd fontos exportbevételre tettek szert, idén még nagyobb lehet az összeg, hiába az adósságválság, a fogyasztás radikális csökkenése Spanyolországban és Görögországban, a betegeskedő bankok és a tartósnak bizonyuló recesszió Nagy-Britanniában. Mert a whiskyt manapság elsősorban a fejlődő országokban kortyolgatják szívesen, a skótok pedig megtalálták a siker receptjét: több befektetés, több nyereség – és több whisky, mint valaha.
Fotó: Europress/AFP |
A fiatal skótoknak azonban mindez nincs ínyükre, ódivatúnak tartják a gabonapárlatot. Glasgow vagy épp Aberdeen pubjaiban a sör mellett inkább a vodka és a gin fogy. „Én sem iszom whiskyt” – mondja a 39 éves John Park. Pedig ő a whisky új ura Skóciában. A munkáspárti politikus egy évvel ezelőtt alapította a pártokon átívelő whisky-munkacsoportot a skóciai parlamentben. Legfőbb célja, hogy még több pénzt sajtoljanak ki az ottani főzdékből. Számára a whisky üzleti kérdés. „Ez az az ágazat, amelyben világviszonylatban versenyben tudunk lenni” – fejtegeti a Der Spiegel című magazinnak. Ő már csak tudja, választókörzetében – Mid Scotland and Fife – sokan élnek a whiskyből. De a szeszes ital ügye egész Skóciában olyan jelentős, hogy már felmerült: igény lenne egy whiskyügyi miniszterre.
A globalizáció itala
A whiskyfőzés ugyanis kulcsfontosságú az egész gazdaság, azon belül is az export és a munkaerőpiac számára. Park néhány hete nagyszabású szimpóziumot hívott össze, amelyet Whisky – helyi jellegzetesség vagy nemzetközi nagykövet címmel rendeztek meg. Az idei év ugyanis fordulópont a nagy múltú nedű történetében: most először a fejlődő országokban több scotch fog folyni, mint az összes ipari országban együttvéve.
Skócia sokat is tesz ezért. Park harcostársai például rengeteget utaznak. „Eddig 65 országban jártam” – büszkélkedik Ken Lindsay, a Chivas Regalt és a Ballantine's-t gyártó Chivas Brothers marketingvezetője. Palackjaik a világ 190 országában kaphatók, még olyanokban is, ahol amúgy tilos alkoholt fogyasztani, például a vallási szigoráról ismert Szaúd-Arábiában. „A scotch a globalizáció itala” – vélekedik Lindsay.
Legyen szó akár Nigériáról, akár Brazíliáról, Mexikóról, Indonéziáról vagy Kínáról, a gyorsan fejlődő, egykor szegény országokban a fogyasztók új típusa jelent meg. Fiatal, becsvágyó, most befutott fiatal férfiak milliói akarják frissen megszerzett státusukat némi luxussal ünnepelni. Ehhez pedig a megfelelő ital is hozzátartozik.
forrásom a http://mno.hu/etelesital/a-palinka-tanulhatna-a-skot-whisky-tol-1107712