Rendezvény kategória: forrásom a http://www.metropol.hu/mellekletek/vorosesfeher/cikk/582937A bor mint kultúraközvetítő
A rendszerváltás után ébredező ágazatban – levetve a keleti piac inkább mennyiségi, mint minőségi szemléletét – egyre többen látnak lehetőséget. Borral foglalkozni, termelni, ismerni és érteni ezt a nedűt egyre inkább presztízs lesz. Nem kell feltétlenül sznobizmusra gondolni, elég, ha azt tapasztaljuk, hogy egyre szélesebb az a réteg, amelyik szívesebben iszik meg egy pohár jó bort, mint egyéb mást.
A bor ezerszínű, mindenki találhat magának megfelelő tételt, évszaktól, alkalomtól és kedélyállapottól függően.
A bor fogyasztását egyre több orvosi kutatás is elemzi, amelyek néha ellenmondóak, de egyet biztosan ki lehet jelenteni: a mértékletes, főleg étkezéssel egybekötött borfogyasztás növeli az életminőséget és stresszoldó hatású.
A rezveratrol nevű vegyület révén pedig még megbetegedések megelőzésére is kiváló. Ismert kifejezés a francia paradoxon, amely megfigyelésekre támaszkodva azt állítja, hogy a rendszeresen vörösbort fogyasztó franciák várható élettartama hosszabb, mint más olyan országok lakosaié, akik nem fogyasztanak rendszeresen ebből a nedűből. Azóta amerikai kutatók azt is megállapították, hogy ezért a már említett rezveratrol nevű kémiai vegyület a „felelős”. A Harvardon kutató orvosok olyan gyógyszert fejlesztettek ki, amelynek alapja a fent említett vegyület, amelyik leginkább a kékszőlőben fordul elő. Működését tekintve: ez a növényi anyag egy gént aktivál, amelynek hatására sejtvédő anyag keletkezik, amelyik erős antioxidáns lévén védelmet nyújthat a szív- és érrendszeri megbetegedésekre, szerepe lehet a rákos sejtek kialakulásának megelőzésében, és jótékony hatású lehet a krónikus gyulladással járó megbetegedések kezelésében is.
Valószínűleg ez a fajta jótékony hatás ismerete is közre játszhatott abban, hogy a Semmelweis Egyetem néhány lelkes borkedvelő munkatársa arra a döntésre jutott, hogy egy országos szintű borverseny keretében szeretnék kiválasztani az oktatási intézmény borát – két rendezvénybort és két presztízsbort. A kiválasztott borok egyrészt segítik a jó hangulat kialakulást az egyetem rendezvényein, másrészt kultúraközvetítő szerepe révén presztízsborokkal kívánnak kedveskedni a hazánkba látogató rangos orvosi delegációknak és a hazai kollégáknak egyaránt.
Dr. Stubnya Gusztáv, az egyetem stratégiai főigazgatója elmondta, hogy az nem újdonság, hogy az intézmény kiválaszt néhány bort, amelyet ajándékba ad vendégeinek, de ennek igazából az a presztízse nem volt meg, amit most ez a bormustra megadott.
– Egy agráregyetemhez képest egy orvosi képzéssel foglalkozó intézmény hátrányban van: nekünk nem lehet saját borunk. Most úgy éreztük, hogy elérkezett az idő arra, hogy az egyetem presztízséhez méltó borok kerüljenek kiválasztásra, s ne ad hoc jelleggel kelljen bemenni egy boltba vagy szaküzletbe, ott és akkor kiválasztani egy adott bort – mondta az egyetem főigazgatója.
A borverseny kiírásának egyik nyertese, Luka Enikő elmondta, hogy a borászok számára is megtiszteltetés, hogy egy rangos egyetem az ő borukkal ápol kapcsolatokat, népszerűsíti a borkultúrát.
Arra a kérdésre, hogy mi az, ami a bort alkalmassá teszi arra, hogy ajándék vagy akár kultúraközvetítő legyen, Dr. Stubnya Gusztáv a következőket mondta:
– A magyar emberhez hozzátartozik az is, hogy bort igyon. Ez itthon a kultúra része. Ez lehet akár egy kapocs múlt, jelen és jövő között. A bor melletti döntéshez hozzájárult az is, hogy az egyetem részéről, akik bekapcsolódtak a verseny kitalálásába, nem volt kétséges, hogy a bor az egyik legalkalmasabb ajándék arra, hogy kellemes emlékeket hagyjon az emberben – főleg, ha borkedvelőről van szó. Egy palack borban benne van az a lelkesedés, az a hit, amelyet készítője, a borász képvisel. Ez a hit pedig az orvosi hivatás egyik meghatározó eleme is. Egy szoros kapocs.
– Az egyetem egyik nem titkolt célja az volt, hogy olyan borászoknak adjon lehetőséget a bizonyításra, akik fiatal éveik ellenére már most kiváló eredményekkel büszkélkedhetnek – mondta el a Metropolnak Toronyi Zsuzsa, a borverseny szakmai lebonyolítója. Kifejezett kérés volt a Semmelweis Egyetem részéről, hogy 45 éves korig bezárólag lehessen egy borásznak neveznie.
Láttunk már hasonló példát a Magyar Tudományos Akadémia esetében, ahol szintén egy borverseny keretében választják ki már évek óta az akadémia borait. Ebbe a pozitív kampányba kapcsolódott most be a Semmelweis Egyetem is. Reméljük, hogy a kultúra, tudomány és oktatás méltó társa lehet a bor, mint értékközvetítő. A nyertes borok listája
fehérbor: Tornai Pincészet: Mineraux Balatoni Zenit (2009)
vörösbor: Bolyki Pincészet Indián nyár (2007)
Presztízs kategória:
fehérbor: Bolyki Pincészet Metatéma (2007)
vörösbor: Luka Pincészet Cabernet sauvignon (2007)
bor, pince, borászat, szőlő, pálinka, párlat, hírek .. e-mail: tester@fw.hu
2010.06.14. 20:58
A bor mint kultúraközvetítő
Címkék: bor borkultúra
Napjainkban egyre több szó esik borokról, borkultúráról. Úgy tűnik, hogy a lehetőségeit mérlegelő, szárnyait ismét bontogató borágazat lehet Magyarország egyik új sikersztorija.
Azért ismét, mert egészen a 18-19. századig országunk egyike volt Európa meghatározó bortermelőinek. A feudális berendezkedés és a filoxéra hatásai azonban egyre gyengítették, sőt majdhogynem meg is bénították az ágazatot, annak továbbfejlődését. Az vitathatatlan, hogy természeti adottságaink kiválóak: kevés olyan ország van a világon, ahol ilyen kis területen ennyire gazdag és sokrétű termőterület található.
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://borhirek.blog.hu/api/trackback/id/tr842081848
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.