A felhasználható bormarketing pénzek kapcsán parázs vitáktól volt hangos az elmúlt időszak. Beszámoltunk arról, hogy a Bormarketing Nonprofit Kft.-t váltó Közösségi Bormarketing Kft. létrejöttét számos ellenző, köztük számtalan borász kifogásolta.
Mindkét oldal a maga igazához ragaszkodik, érthető okokkal és indokokkal. Az ügyben a legfrissebb esemény, hogy a Közösségi Bormarketing Kft. egy kommünikét bocsátott szerkesztőségünk rendelkezésére, amiben több pontban reagál a vele kapcsolatban elhangzott kifogásokra, állításokra.
A Közösségi Bormarketing Kft. kommünikéje
Tavaly csődbe ment a bormarketing-pénzek felhasználásért felelős kft, amit a borászok egyik halmaza a borászok másik halmaza által animált aknamunkának tulajdonít. Az új kft gründolására pályázatot írtak ki, ennek révén az utóbbi, a másik halmaz tölthette újra a kft-t, nyilván a saját hasznára, mondja az egyik halmaz. A borszakma is a magyar egész része, így nem mentes az olyan vitáktól, melyekben túl nagy az emóció szerepe a ráció rovására. A bormarketing kft bedőlésének okairól eddig megjelent szövegek átsiklanak több meghatározó tény fölött. Az új kft ebben a szerény, kicsit belterjes, ám betűszavakban annál gazdagabb kommünikében szeretné felhívni a figyelmet ezekre a tényekre és reagálni azokra az állításokra, melyeket nem tart kellően megalapozottnak. Minden állításunk ellenőrizhető és nem a vita újra megnyitása a célunk, hanem éppen hogy a lezárása, ám ha nem reagálunk, azzal elismerjük az állítások igazságát. Mik is a főbb üzenetek?
1. A régi kft-t kívülről döntötték be.
A Magyar Bormarketing Nonprofit kft (MBM) ügyvezetése tavaly július óta tudta, hogy a működéshez szükséges pénzeszközök biztosításához közbeszerzési eljárásra (KE) van szükség, az Agrár Marketing Centrum (AMC) ugyanis ekkor jelezte, hogy lépni kellene. Az MBM mégsem tette meg az ehhez szükséges lépéseket. 2008-ban nem volt szükség KE-re, mert a kutatási és fejlesztési szolgáltatás (pl. stratégia-készítés), amennyiben annak eredményét nem csak az ajánlatkérő hasznosítja, nem esik közbeszerzés alá, míg 2009-ben a kifejezetten működési jellegű tevékenységekre ezt a kivételt már nem lehet ráhúzni. Ez nem valamely ármány, hanem a Közbeszerzési Törvény (KT) írja elő, hogy melyek azok a tételes tevékenységek, amelyek mentesek a közbeszerzés alól (megjegyezzük: elég szűk kör élvez mentességet), minden más viszont közbeszerzés köteles. Magyarul az MBM ellehetetlenülésének nem külső, hanem belső eredője van: a KT figyelmen kívül hagyása. Ez a borász diskurzusban elterjedt, az MBM ügyvezetése által hangoztatott értelmezés inverze.
2. Az AMC direkt késleltette a pályázat kiírását.
Ez sem pont így van. Az AMC instrumentum, mely hozott anyagból és szabott időben dolgozik, ha a BB nem dönt például az MBM kft javaslatairól, az AMC nem dönthet. Itt is ez történt: a júliusi jelzés ellenére a BB hónapokig nem foglalkozott a KE-vel, az AMC nem tehette meg helyette.
3. A Bormarketing Bizottság (BB) az új kft-re kiírt pályázatra érkező mindkét pályamunkát alkalmatlannak minősítette, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége hogyan indíthatta mégis újra a kft-t ? Gyanús!
Azért, mert egyfelől a miniszter által kinevezett három tagú szakmai grémium ezt a pályázatot 3:0 arányban jobbnak ítélte, mint a másikat, illetve azért, mert a tárca döntési kényszerben volt. Az eredményhirdetés időpontját előre meg kell adni, ezt a KT írja elő ugyanis (KT 53.§ (4) bek.). A miniszternek tehát döntést kellett hoznia, itt sincs szubjektív elem (más szóval mutyi). Ha a miniszter nem dönt, egyrészt jogsértést követ el, másrészt akkor ebben a fél évben nincs semmi, se fröccskampány, se eladás-ösztönzés, se Wine Fair, viszont a halmozódó összeg bármikor elvonható: a pénzügyi tárca bármikor azt mondhatja, azért vagytok képtelenek elkölteni ezt a pénzt, mert nincs is szükségetek rá.
4. Mi az, hogy az ismeretlen, nem marketinggel foglalkozó, AMC-közeli IDMC nyerte a pályázatot?
A pályázati kiírás belépő feltétele volt, hogy ha társulás indul, legyen a tagok közt egy nagy tőkeerejű cég is, az MSZBSZ-féle társulásban ez az IDMC. Nem ő, hanem a társulás szakmai partnerei végzik a bormarketing-tevékenységet, ahogy pl a VEGYÉPSZER-nél sem a vegyészek építik az utat. Az MSZBSZ először a HNT-vel akart kooperálni, de a hegyközség az utolsó pillanatban elzárkózott a befizetőket képviselő szervezetek kooptálásának lehetőségétől, amihez az MSZBSZ ragaszkodott. Imígyen egyedül maradván vonta be az MSZBSZ erőforrást nyújtó szervezetként az IDMC-t, hogy teljesíteni tudja a pénzügyi alkalmassági pályázati feltételeket, illetve hogy nyitva hagyja a csatlakozás lehetőségét.
A régi kft bedőlésében tehát az ügyvezetés gazdasági és jogi lépéseinek illetve nem-lépéseinek és a törvény adta döntési kényszereknek volt meghatározó szerepe, amelyek már önmagukban a felszámolás felé vezették a társaságot. Senki sem fekete vagy fehér, de a csődért a fő felelősség nem valamely külső erőké. A Közösségi Bormarketing Kft nem érez szenvedélyes késztetést e téma további ragozására, de ezután is szívesen válaszol minden kérdésre. Jobb szeretnénk előre tekinteni és legalább annyi bizalmatlanságot (sic!) kérni, mint amennyit az MBM kapott… A BB előtt van a fröccskampány, a Magyar bor mindenkor, a Borszerda, a londoni bemutató, amint ők döntenek, kiíratnak a pályázatok, melyek minden mozzanata nyomon követhető majd a kft honlapján. A kft várja az ötleteket és a csatlakozókat, akik nemcsak a programalkotásban és a munkában vehetnek részt, de ellenőrizhetik a pénzmozgásokat is és tehetnek egy lépést a konszenzus felé, ami egy majdani egységes magyar borszövetség alapja lehet.