A szőlész-borász ágazatot elérte a gazdasági krízis. 2005. óta először fordul elő az, hogy a francia borok és szeszesitalok kivitele csökken. Az elmúlt évben a francia export értéke 9,31 milliárd euró volt, amely a 2007-es esztendő eredményeihez képest kismértékű, 0,3%-os csökkenést mutatott. Ugyanakkor hozzá kell tenni azt, hogy a 2007-es esztendő különösképpen sikeres volt, mert 2006-hoz képest rekord mértékkel, 7%-kal emelkedett a borexportból származó bevétel szintje. "A francia külkereskedelemi mérlegben e gyöngyszem mindenesetre továbbra is a 2. legjelentősebb exporttételt jelenti, a repülőgépek kivitelét követően. A borexportból származó bevétel összege 182 db Airbus értékével egyenértékű." - fogalmaz Claude de Jouvencel, a Francia Bor- és Szeszesital Exportőrök Szövetségének (FEVS) elnöke. forrásom a http://www.agronaplo.hu/hirek/2302Csökken a francia borexport
Természetesen a tendencia termékenként változik, tehát a statisztikák megtévesztőek is lehetnek. E szerint, a borok külföldi értékesítése, érték alapon számítva 4,7%-kal emelkedett, elérve így a 4,36 milliárd eurós szintet (ugyanakkor mennyiségi alapon vizsgálva az export 10,5%-kal, 131 millió eladott borrekesszel csökkent). Az értéknövekedés a 2005-ös bordeaux-i nemes borok első félévi kiszállításával magyarázható. Ezeket a borokat igen magas áron sikerült értékesíteni. Az asztali borok kivitele is emelkedett 7%-kal, amely elsősorban a kínai kereslet növekedésének köszönhető. Ugyanakkor bizonyos borok esetében a kivitel mértékének csökkenését regisztrálták (burgundiai -11,7%, beaujolais -9,4%, val de loire -9,3%, stb.)
Ami a pezsgőt illeti, az elmúlt évben nem sikerült újabb rekordot felállítani, hanem éppen ellenkezőleg az export 6,3%-kal csökkent és így az export értéke csak 2,21 milliárd euró körül alakult. A brit eladások, - a francia pezsgők legnagyobb felvevőpiaca -, 11%-kal csökkentek. Az USA-ban, amely a második legnagyobb exportpiac, az értékesítés mértéke 20%-kal esett vissza.
Még a szeszesitalok termelői életét is megkeserítette a gazdasági krízis. Tavaly eladásaik mértéke, értékalapon számítva, 3,5%-kal csökkent, értéke 2,55 milliárd euró volt. A csökkenés leginkább a konyakok kivitelének visszaeséséhez köthető. Miután éveken keresztül folyamatosan emelkedett ennek a terméknek a külföldi értékesítése (95%-át adják a külföldi piacok a konyak piacának), a múlt évben érték alapon vizsgálva 2%-kal csökkent a kivitel (összesen 1,6 millió euró). "2008. elején nagyon erőteljes mértékben növekedett a külföldi kereslet. A gazdasági krízis hatásait elsőként 2008. októberében kezdte éreztetni, amelynek következtében az amerikai és európai piaci kereslet visszaesett. De a legnagyobb problémát az orosz piac likviditási gondjai jelentik." - pontosít Jean-Marc Olivier, a Konyakfőzők Szakszervezetének elnöke.
Mindent egybevetve, az USA maradt továbbra is Franciaország legjelentősebb kereskedelmi partnere, 1,73 milliárd eurós francia exporttal. De az eladások, a gazdasági krízis, és az USA dollár gyenge árfolyama miatt, 12,8%-kal csökkentek. Nagy-Britannia, a második legnagyobb piac, már jobban ellenállt a krízisnek (-2,7%). Ezek az országok most igyekeznek kiüríteni tartalékaikat, amely várhatóan ez év első félévében történik meg és ez valószínűleg rá is fogja nyomni a bélyegét a francia bor- és szeszesital ágazat 2009. évi eredményeire. "A 2008-as év utolsó negyedévében megfigyelt egyértelmű eredményromlás, nem volt más, mint a 2009-es év várható eredményeinek előszele." - véli Claude de Jouvencel.
A fentiekben leírtaktól függetlenül a Rhone-völgyi 3 legjelentősebb borász-borkereskedő-tulajdonos egyike fejleszt, és újabb szőlőterületeket vásárol Európában és Ausztráliában.
A Chapoutier Ház (Cőtes du Rhőne, Drőme megye, Dél-Kelet Franciaország) új 13000 m2-es üzemet épít (borkészítés, kiszerelés, stb.). A beruházás értéke eléri a 15 millió eurót és az új üzem működését ez év májusában kezdi meg. Az eddig használt üzemet 1,5 millió értékben átalakítják és az modern irodáknak, egy új pincének és egy oktatási központnak fog helyet adni.
Michel Chapoutier 1990. óta áll a cég élén, akinek sikerült egy kisebb fajta birodalmat kialakítania. 2008-ban az üzleti forgalom értéke 25 millió euró volt, a cég 133 főt alkalmazott, és 5 millió üveg bort, a felét külföldön, értékesített. 1990-ben mindössze 600 ezer palack bort adott el a Ház.
Charpantier úr azonban komoly tárgyalásokat folytat Portugáliában és Ausztráliában, ahol előre láthatólag kb. 6 millió euró értékben szeretne szőlőültetvényeket vásárolni. Ezzel együtt a Charpantier Ház tulajdonába közel 1000 ha szőlő kerülne, amelynek fele Ausztráliában, egy negyede Franciaországban, egy másik negyede pedig Portugáliában lenne található.
A cég tervei között szerepel az, hogy évente az alkalmazottak számát 5-10 fővel bővíti, így 2011-ben már közel 150 fővel dolgozhatnak. 2009. február 1-től első ízben ügyvezető igazgatója is van a cégnek, Frédéric Zeimett személyében, aki korábban dolgozott a "Moet & Chandon"-nak és a "Vranken Pommery Monopole"-nak. Feladata lesz többek között az, hogy segítsen új, jó minőségű szőlőt termő ültetvények megvásárlásában, megfelelő marketing- és kereskedelmi stratégia kidolgozásában és a Drőme márkanév felfuttatásában.
bor, pince, borászat, szőlő, pálinka, párlat, hírek .. e-mail: tester@fw.hu
2009.02.21. 08:53
Francia borexport
Címkék: statisztika franciaország bor borexport
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://borhirek.blog.hu/api/trackback/id/tr46956055
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.