MAGYAR EMBER, MAGYAR BOR |
Körkép - Honfitársaink fele rendszeresen fogyaszt bort. A magyar borivók többsége egyelőre ragaszkodik a már jól bevált hazai ízekhez.
Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthető, viszont csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg. Magyarországon éves szinten mintegy hárommillió hektoliter bor fogy. Ennek a mennyiségnek nagyjából kétharmada folyó borként, egyharmada pedig palackos kiszerelésekben kerül a fogyasztókhoz különféle csatornákon keresztül - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet által a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül 2008-ban készített feltáró tanulmányból. A bor kiválasztása során nagyon gyakran az ár és a könnyű beszerezhetőség játssza a meghatározó szerepet, így egyre többen vásárolnak főleg import borokat a hipermarketekben, de a borvásárlás szempontjából előtérbe kerültek a diszkontok is, ahol elsősorban hazai borok fogynak.
Az ízlést (Eger, Tokaj, Villány?) nehéz megváltoztatni. Ez különösen igaz abban az esetben, amikor ajándékot keres a vásárló. Ha saját magának vásárol, feleslegesnek tartja a külsőségeket, ilyenkor megfelelő számára egy olcsóbb kategóriás bor is. Nehezen válik meg rögzült szokásaitól, nehezen változtat a fogyasztási alkalmakon, ráadásul a hazai kultúra (most már a törvényi szabályozás is a zéró toleranciával) nehezen engedi meg a napközbeni, akár egy pohárnyi bor elfogyasztását is. Így marad a borfogyasztás estére vagy vasárnap délre, de legfőképp az ünnepekre mint fő fogyasztási alkalmakra, a megszokott ízekkel, az elfogyasztott ételektől függetlenül.
Ennek megfelelően talán nem is meglepő, hogy a 18 év feletti népesség megközelítőleg fele tekinthető borfogyasztónak (minden ötödik ember hetente legalább egyszer fogyaszt bort). A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban egyenletesnek mondható. Azonban a fogyasztás gyakoriságában már találunk összefüggést a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen emelkedik az életkor növekedésével. A bor imázsában nagy szerepet játszik az a vélekedés, hogy - más alkoholfajtákkal ellentétben - pozitív élettani hatással bír.
Kiemelkedő a bor nemzeti ital jellege. A növekvő hazai identitástudatot mutatja, hogy az imázs szempontjából a fogyasztóknak nagyon fontos, hogy a bor feltétlen magyar eredetű legyen. Szintén kiemelkedő jelentőségű a felmérés szerint a bor sokszínűsége, hogy egyszerre tud az ünnepek itala lenni, miközben helye van a mindennapi gasztronómiában is. A magyar gasztronómia szerves részeként megjelenik az ételek alapanyagaként is.
forrásom a http://www.vasnepe.hu/gazdasag/20090212_magyar_ember__magyar_bor