Egy közvélemény-kutatás szerint a magyarok közel kétharmada úgy véli, hogy Magyarországon a pálinka a legkedveltebb rövidital. A pálinkán kívül csupán a vodkát és a konyakot említették még viszonylag többen. A Forsense kutatásából az derül ki: a kérdezettek közel fele (47 százalék), állította, hogy szokott pálinkát fogyasztani. Többségük azonban ritkán: a pálinkát fogyasztók 14 százaléka legalább hetente, 38 százaléka legalább havonta, de legnagyobb hányaduk (62 százalék) ennél ritkábban iszik pálinkát. A legnagyobb csoportot azok alkotják, akik ritkábban, mint félévente fogyasztanak a Hungaricumból (a pálinkát fogyasztók 31 százaléka tartozik e körbe). Fporrásom a http://www.orientpress.hu/portal.php?ReszletesHir=1&HirID=38015&ajanlo=RSSSzeretjük a pálinkát
A legnépszerűbb a házi pálinka, a pálinkát fogyasztók 48 százaléka mondta, hogy jellemzően a házi készítésű pálinkát fogyasztja legszívesebben, további húsz százalékuk pedig inkább a házi a pálinkát részesíti előnyben. Kizárólag bolti pálinkát a fogyasztók 10 százaléka iszik, s ugyanekkora az aránya azoknak is, akik inkább bolti pálinkát isznak. A legalább havonta pálinkát fogyasztók körében még jelentősebb a házi főzésű italok dominanciája: 54 százalékuk iszik kizárólag házi pálinkát, kizárólag boltit pedig csupán 6 százalékuk.
A fellendülőben lévő új kereskedelmi főzdéknek és a minőségi pálinkakészítésnek köszönhetően, ma már, a vadszedertől a kökényen át, a birsig számtalan gyümölcsből készülnek kiváló pálinkák. A közízlés azonban e témában még kimondottan konzervatív, ami részben az új pálinkafajták kisebb ismertségének köszönhető
A szilvából készül pálinka a legnépszerűbb, a fogyasztók 29 százaléka mondta, hogy ezt fogyasztja legszívesebben. A barack a második (19 százalék), a körte pedig a harmadik (13 százalék) a „népszerűségi listán”. Ezt a három típust jelölte meg a fogyasztók közel harmada, a többi gyümölcspárlat említési gyakorisága nem érte el az 5 százalékot sem, minden ötödik fogyasztónak pedig nincs kedvenc típusa. A legalább havonta pálinkát fogyasztók körében jóval kisebb volt azok aránya, akiknek nincs kedvenc gyümölcspálinkája (10 százalék). A szilvapálinka pedig különösen népszerű ebben a körben, a havonta pálinkát fogyasztók 38 százaléka preferálja.
Már nem csak a vidéki „öregek” pálinkáznak
Olyan bő 10 évvel ezelőtt a hazai gyümölcspálinka kissé lesajnált szegény rokonnak számított, az égetett szesz piacon dömpingszerűen megjelenő kommersz wiskey, konyak és vodka fajták mellett. Mára változott a helyzet, és a trendek azt jósolják, hogy a magyar gyümölcspárlatok fogyasztása egyre divatosabb. Mérésünk is alátámasztja, hogy a korábbiakkal ellentétben ma már a magasabb státuszú, tehetősebb és magasan iskolázott társadalmi csoportok körében is divatos a kiváló minőségű, magyar gyümölcsökből készülő pálinkakülönlegességek fogyasztása. A változás okait keresve meg kell említenünk, hogy a Magyarország és a pálinka számára kedvező EU főbiztosi döntés és a „pálinka törvény” elfogadásának kedvező hatásai mellett kiemelt szerep jut a modern gyártási technológiával működő, magas minőséget adó kereskedelmi főzdéknek és manufaktúráknak, illetve annak a marketing és reklám tevékenységnek, ami napjainkban a magyar nemzeti ital körül megfigyelhető.
A felmérés szerint a pálinkafogyasztásnak ma már nincsenek erős csoportsajátos jellegzetességei. A pálinkát fogyasztók 38 százaléka állította, hogy legalább havonta iszik pálinkát, és ebben a körben nem találtunk jelentős eltéréseket a fiatalok, a középkorúak és az idősek valamint a különböző családi jövedelemmel rendelkezők között.
Településtípus szerint valamivel jobban szóródtak az adatok, a budapestiek körében a válaszolók 33, a községben élők között pedig 44 százaléka mondta, hogy havi gyakorisággal iszik pálinkát.
Iskolai végzettség szerint a diplomások körében a legmagasabb a legalább havi rendszerességgel pálinkát fogyasztók aránya (44%), a legfeljebb nyolc általánost végzettek között pedig a legalacsonyabb (35%).