Rubaiyat – a Szalay-Szőke-Tóth Trió koncertje
Rubaiyat – Omar Khajjam megzenésített verseit adja elő a Szalay-Szőke-Tóth Trió
Helyszín: Pécsi Kulturális Központ, Dominikánus Ház, Színház tér 2.
Időpont: december 14. vasárnap, 19 órakor
Belépő: 800 Ft
Az est támogatója a Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet,
egy pohár borra mindenki a vendégünk!
Közreműködik:
Tóth Evelin - ének
Szalai Péter - tabla, ütőhangszerek, kalimbák
Szőke Szabolcs - gadulka, sarangi, kalimbák
borról szóljanak mind a gyászdalok,
borosan leljen a feltámadás,
porom kocsmában leljék angyalok."
Omar Khajjam (fordította: Weöres Sándor)
BŐVEBBEN:
Szalai Péter
A Budapesten született Szalai Péter 16 évesen kezdett hivatásszerűen foglalkozni az indiai klasszikus zenével. Kurtág György ösztönzésére a legnépszerűbb ütőhangszert, a tablát választva hangszeréül. Kezdetben a Delhi gharana (iskola) két kiemelkedő képviselőjétől, Anthony Dasstól és Ustad Munnu Khantól tanult, majd a ’80-as évek második felében a világhírű tabla-mester Ustad Alla Rakha fogadta tanítványává. Napjainkban szigorúan követi a Punjab gharana hagyományait. 1987 óta különleges mester-tanítvány kapcsolatban áll Pandit Ravi Shankarral, akit nem csak az indiai klasszikus zene területén tekint gurujának (mesterének). Rendszeres vendége az indiai zenei fesztiváloknak muzsikusként is, de intenzív kapcsolata mesterének fiaival - Ustad Zakir Hussain, Fazal Quereshi és Toufiq Quereshi – sem szakadt meg Ustad Alla Rakha 2000-ben bekövetkezett halála óta. Amellett, hogy a Calcutta Trió tagjaként 1980 óta több ezer koncertet adott, kiemelkedő kvalitású indiai zenészek választották partnerükévé Európában a ’90-es évektől kezdődően: Pr. Debu Choudury, Nandkishor Muley, Gaurav Mazumdar, Shubhendra Raoj.
Keresett muzsikus különböző jazz formációkban: Familiy of Percussion, Wolfgang Dauner és Albert Mangelsdorf vagy Palle Mikkelborg. Etno- illetve fúziós zenei produkciókban is szívesen vesz részt: Makám, Tin Tin Quintet, Mitsoura. Tevékenysége fontos részének tekinti a tanítást a RIMPA (Ravi Shankar Institute for Music and Performing Arts) keretében.
Tóth Evelin
A fiatal, különleges hangú énekesnő, először a Hólyagcirkusz Társulat zenés darabjaiban dolgozott együtt Szőke Szabolccsal. Ebből az együttmködésből született az ötlet, hogy egy alapvetően énekhangra épülő, vonóskíséretes triót alakítsanak. Énekstílusára a klasszikus éneklés és a keleti tradicionális énektechnikák egyaránt jellemzőek. 2006-ban elnyerte a legjobb énekesnnek járó díjat a szegedi Thealter Fesztiválon.
Szőke Szabolcs
Budapesten élő és tevékenykedő zenész, képzőművész és színházi alkotóművész. Zenei tanulmányait klasszikus hegedűn kezdte és csak később fordult érdeklődése a különleges hangzású, főként keleti vonós hangszerek (gadulka, sarangi, gusla) felé. Ezzel egyidejűleg ritkán hallott és kevésbé ismert hangszereket tervezett, többet meg is valósított különböző színházi produkciókban és koncerteken. Tradicionális, de mára már elfeledett, szinte egyáltalán nem használt hangszereket (hólyaghegedű) újra felfedezett és produkcióiban fontos dramaturgiai szerephez juttatta azokat. Mindemellett képzőművészként is tevékenykedett, egyéni és csoportos kiállításokon, és ezáltal a látványtervezés a színházon belül igen közel állt hozzá. Zenészként először a színház keretein belül kezdett el dolgozni 1971-81 között állandó munkatársa és egyik alapítója volt a nemzetközileg is jegyzett Stúdió "K" Színháznak.
Szőke Szabolcs zenei pályafutása szólistaként a Franciaországban különösen népszerű KOLINDA együttessel kezdődött 1978-79-ben. Ezzel a zenekarral sikerrel szerepelt számos fesztiválon és játszott többek között a párizsi Olympia színpadán, valamint a Théátre de la Ville-ben. Ezen kívül Svájcban, Németországban és Belgiumban is. Majd 1981-ben megalakította a MAKÁM együttest Krulik Zoltánnal, amely a magyarországi kortárs zenét és a különböző népzenéket egységbe olvasztó, szintézisre törekvő zenei formációk közül talán az egyik legismertebb Kelet-Európában. Később 1994-ben néhány ismert jazz muzsikussal együtt megalakítja a TIN-TIN Quartettet (2003-tól Quintett), amely rögtön megalakulásakor óriási sikert aratott a budapesti World Music Festivalon. 2002-től létrehozta az EKTAR együttest.
És nem utolsó sorban magáról a költőről:
Omar Khajjám
perzsa költő, matematikus, filozófus, csillagász
1048. május 18. — 1131. december 4.
A perzsa csillagász-költő egyike a világirodalom legmodernebb alkotóművészeinek. Egyszerű mint egy szél- és vízformálta sokezeréves szikladarab, de éppen annyira bonyolult is. Pályájának nagy részét a szeldzsuk birodalom fénykorában töltötte el, amelyet a katonai hódítás - a határok kiterjesztése az Égei-tengertől az Indusig - épp úgy jellemzett, mint a jólét és a gazdagság növekedése, a tudomány fellendülése. Ám megélte ennek a birodalomnak a bukását, sőt anarchiába züllését, szétesését is. Életének és tevékenységének nagy részét homály borítja, de műveinek keletkezését és utóéletét is. Költeményeit sosem rendezte kötetbe, többnyire szűk baráti körben mondta el vagy olvasta fel őket, s így csak szájhagyomány útján terjedhettek. Tanítványai és tisztelői csak később állítottak össze belőlük gyűjteményeket, s ezek a gyűjtemények, minthogy utólagosak és nem teljesen megbízható forrásokon alapulnak - filológiailag pontatlanok, sokszor bizonyíthatatlan, hogy egyes darabjaik kitől származnak.
forrásom a http://www.vylyan.hu/hirek/151