A többség az évvégi ünnepek alkalmával fogyaszt pezsgőt - 2007 december
Szezonális jelleget talán leginkább a virsli- és pezsgőfogyasztás ölt hazánkban. Évek óta jellemző, hogy az egy évben elfogyasztott pezsgőmennyiségnek valamivel több, mint a felét decemberben vásárolják meg a háztartások, a virslifogyasztás pedig akár meg is duplázódhat az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest – állapítható meg a háztartások privát fogyasztását figyelemmel kísérő GfK Hungária ConsumerScan adatai alapján. Decemberben mindkét termékkategória forgalmában növekszik a hipermarketek súlya, míg a diszkontok szerepe csökken.
A pezsgőfogyasztás Magyarországon kifejezetten szezonális jellegű – a karácsonyi ünnepkörhöz, valamint az év eleji báli szezonhoz kapcsolódik. A háztartások által egy év alatt otthoni fogyasztásra vásárolt pezsgőmennyiség mintegy fele decemberben kerül a bevásárlókosarakba.
A tavalyi karácsonyi szezonban, az év utolsó hónapjában az így elfogyasztott pezsgő és habzóborok teljes mennyisége két százalékkal növekedett, de ebből – az átlagárak enyhe növekedésének köszönhetően – négy százalékkal magasabb bevételt realizálhattak az üzletek.
A hazai pezsgőforgalom lendületét nagy részben a kategória forgalmában egyre jelentősebb arányt képviselő alkoholmentes gyerekpezsgők iránti kereslet adja: míg az alkoholtartalmú pezsgők, habzóborok mennyiségi forgalma 2006-ban mintegy két százalékkal mérséklődött, a kölyökpezsgők volumene mintegy ötödével nőtt.
A háztartások privát fogyasztását mérő GfK ConsumerScan adatok szerint az otthoni fogyasztásra beszerzett pezsgőféleségek enyhén csökkenő, ám továbbra is döntő része – több mint 80 százaléka – édes, – a szárazpezsgők és a habzóborok volumene ugyanakkor 2006-ban számottevően nőtt. A 2006. január és november között a háztartások által vásárolt pezsgőmennyiség mintegy 37 százaléka diszkontüzletekben, 32 százaléka pedig hipermarketekben került a bevásárlókosarakba.
Ez az arány azonban decemberben jelentősen megváltozott. Az év utolsó hónapjában a hipermarketek részesedése a forgalomból 38 százalékra emelkedett, míg a diszkontoké 23 százalékra esett vissza. Az évvégi vásárlások szerepét vizsgálva tehát jelentős eltérés tapasztalható a két bolttípus között: míg a hipermarketek pezsgőforgalmának akár 60 százaléka is származhat a decemberi beszerzésekből, addig a diszkontokban ez az arány mindössze 40 százalékot ér el.
A hipermarketek mellett a szupermarketek és a kisboltok eladásai szempontjából is nagyon fontos a december.
A pezsgő literenkénti átlagára 582 forint volt 2006 decemberében. Ez az összeg a tavalyi utolsó negyedévben tapasztalható áremelkedések miatt – szemben az előző évekkel –, csak minimálisan, 5 százalékkal maradt alatta az év többi hónapján tapasztalható árnak. Mind a hipermarketekben, mind a diszkontokban ennél olcsóbban – 542 forintért, illetve 544 forintért – juthattak a fogyasztók egy liter pezsgőhöz. Míg azonban a diszkontokban egész évben ezen az áron kínálták e nemes italt, addig a hipermarketek az év többi részében magasabb – 587 forintos – fogyasztói árakkal dolgoztak.
Az szilveszter másik hagyományos kedvence a virsli. E húskészítmény éves forgalomban jellemző decemberi súlya ugyan a pezsgőénél mérsékeltebb, a kategória értékesítésében mégis jelentős.
Az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest akár 70-100 százalékkal is több virslit vásárolnak a fogyasztók. Az évek során tapasztalt tendencia ugyan a decemberi hónap csökkenő szerepét mutatja, ám még 2006 decemberében is 73 százalékkal fogyott több virsli, mint egy átlagos hónapban.
A virslit leggyakrabban a hipermarketekben és diszkontokban szerzik be a vásárlók. A pezsgőkhöz hasonlóan, azonban, ha a decembert összevetjük az év többi részével, kiderül, hogy míg decemberben a hipermarket, mint beszerzési hely, jelentősége növekszik, addig a diszkontoké csökken. Míg a januártól novemberig tartó időszakban minden negyedik virslit valamely diszkontüzletben vásárolják meg a háztartások, addig decemberben ez csupán minden ötödik termékre igaz. Az év utolsó hónapja a szakboltok, azaz hentesüzletek számára is kedvező – náluk tavaly decemberben valamivel több, mint két és félszer annyi virslit vásároltak a hazai háztartások, mint egy átlagos hónapban.
Az idei év január és október között eltelt időszakában a magyar fogyasztók 5 százalékkal vásároltak kevesebb virslit. Leginkább – 22 százalékkal – a láncba szerveződött kisboltokban megvásárolt mennyiség csökkent, míg a hipermarketekben 3 százalékkal, a szupermarketekben 4 százalékkal esett vissza a fogyasztók által beszerzett mennyiség. Ezzel szemben a diszkontokban 2 százalékkal növekedtek a háztartások vásárlásai. A nagyobb piaci részesedéssel bíró kereskedelmi csatornákban 5- 7 százalékkal került többe egy kilogramm virsli, mint az előző év azonos időszakában.
forrásom a http://fmcgpiackutatasok.blogspot.com/2008/08/tbbsg-az-vvgi-nnepek-alkalmval-fogyaszt.html