Élmény kell a bor mellé: rendezvényen tarolhatnak a borászok
Gondban a borpiac?
A bor mellé élmény kell, hogy növekedjen a fogyasztás - vélik a szakértők. Jól haladunk, idéntől van már bormarketingünk, amelynek büdzséjét a borászok gazdagítják. Lassan, de növekszik a borfogyasztás, kérdéses azonban, hogy milyen lesz az idei termés. Egy hete letarolta a vihar a pannonhalmi szőlőültetvények felét, a változékony időjárás pedig még több borvidéket veszélyeztethet. Gondot okoz a palackhiány is, amely egész Európát sújtja.
1988-ban még csak 20-at ittunk, jelenleg átlagosan 33 liter nedűt iszunk meg egy főre vetítve, sörből 75-öt. Az asztali borok aránya még mindig 40 százalék körüli, de az évente több mint 50 célirányos rendezvény jó hatással van a minőségi nedűk fogyasztására és megismertetésére.
"Idén a Balaton Soundot célozta meg hat pincészet, hogy a sörös fiatalok között marketingeljék a vöröset és a fehéret. A folyékony kenyér után a fröccs fogyott a leginkább, és meglepő, de ismertek a borfajták a fesztiválozók körében" - számolt be a Hírszerzőnek Varga Bálint borász.
Sokat jelent a takarékosság
"Drága mulatság egy fesztiválos stand felállítása, egy nagyobb terület díja akár 500 ezer forint is lehet, és még nem számoltunk a reklámmal, a kóstolóval, a munkaerővel"- folytatta Varga. "De megéri, mert például a zamárdi zenei őrületen hatszor nagyobb mennyiség fogyott, mint a Budai Borfesztiválon"- tette hozzá.
Rendezvényből van elég. 16. alkalommal folyik a nedű a jövő héttől a Zalai Borcégér - Keszthelyi Borünnepen. A résztvevő 14 borház a Balatonmelléki borvidék és a tágabb környék nedűit, a gazdák hozzáértését tárja a közönség elé. Minden nyolcadik palack a magyar tenger környékéről származik.
Ki kell törni a pince csöndjéből, hogy beinduljon az üzlet (Fotó: Varga Pincészet) |
A Varga Pincészet - amely 2005-ben vált vezetővé a palackos borok piacán - termékei között is megtalálhatóak a leghíresebb magyar borvidékek borai (Badacsony, Balaton, Tokaj, Eger, Sopron, Szekszárd). A legolcsóbb a 370 forintos Badacsonyi Olaszrizling, de Varga Bálint szerint hamarosan áremelkedés várható a borok piacán is. Most a fehérnél 500, a vörösnél 700 forint a lélektani határ, efölött már kevésbé választanak nedűt az átlagvásárlók.
Csak úgy maradhatnak versenyben a pincészetek, ha takarékosan, nagyüzemben dolgozzák fel a szőlőt, leginkább már gépesített eljárásokkal.
A Varga Pincészetben 2 forintból kijön egy kilogramm gyümölcs feldolgozása, egy kisebb borásznál ez a költség eléri a 30 forintot.
Varga azt mondja, a betétdíjas palackokkal is sokat spórolhatnak. Egy új üveg ugyanis 40-50 forintba kerül, ha pedig újrahasznosítják a régit, amelynek 20 forint körüli az ára, a mosással együtt megúszható 4-5 forintból a plusz ráfordítás. A hazai forgalmuk 90 százalékát újrahasználható, betétdíjas csomagolásban árusítják.
Évente 120 millió borosüvegre van szükség Magyarországon, ennek 75 százaléka visszaváltható palack. Ezt növelni kell, és a palackhiány nem okozhat gondot - vélik a szakemberek. A hiány oka az, hogy a hazai öblösüvegpiac mélyponton van, bekebelezték a kisebbeket a nyugati nagycégek, amelyek viszont nem gyártanak elegendő üveget, ennek pedig európai méretekben is árfelhajthatása lehet - állítják a szakemberek.
Élő marketing a balatoni boroknakEgy gondos, mindenre odafigyelő vendéglátó hölgy ért a borokhoz is, az otthoni étkezésnél, az ünnepek alkalmával és az ajándékvásárlásnál is felismeri a minőséget. A Balatoni Borbarát Hölgyek Egyesülete 1999-ben alakult, a közel 30 keszthelyi és környéki településről érkezett 40 tagja a borkultúra népszerűsítésére áldozza szabadidejét.
Nádler Józsefné, az egyesület elnöke lapunknak elmondta, hogy borbarát hölgy úgy lehet egy jelentkezőből, ha egy évig aktívan részt vesz a civil szerveződés munkájában és borismereti kurzusokra jár. A tagok között találunk tanárt, étteremtulajdonost és fogorvost is.
Évente számos rendezvényt tartanak, ahol a legfontosabb cél a kultúrált borfogyasztási szokások elterjesztése, a szőlőtermesztéshez és borászathoz tartozó tradicionális hagyományok felkutatása, a hagyományok ápolása.
A Magyar Bormarketing Kht. által kidolgozott Nemzeti Bormarketing Program megvalósítására a borászatok által a forgalomba hozott borok után fizetett literenkénti 8 forintokból származó járulékbevétel 60 százaléka nyújt fedezetet, ez közel 700 millió forint.
A közös marketing-tevékenység pályázatokon és közbeszerzéseken keresztül valósul meg. Az idei 132 millió forint nagyságú keretösszegre 22-ből 21 borvidékről összesen 30 pályázat érkezett be. A Bormarketing Bizottság által végzett értékelést követően az agrárminiszter dönt a nyertes pályázatokról.
- A 2007-es borbehozatal összértéke 26 százalékkal haladta meg a korábbi év értékét.
- A legfontosabb beszállító Olaszország.
- 12.000 pincészet működik hazánkban, ebből az 5 legnagyobb részesedése csupán 20 százalék körüli.
- A hazai borvásárlók 37 százaléka a hipermarketekből, 29 százalékuk a diszkontokból, és csupán 9 százalékuk a termelőktől szerzik be a bort.
- A 393 magyar borminta közül 37 aranyérmet, 80 pedig ezüstérmet nyert el a kilencedik alkalommal megrendezett VinAgora Nemzetközi Borversenyen.