A bor az országarculatot is színezi
Egy termék vonzerejét jelentősen fokozhatja annak eredete. Ha elterjed, hogy egy-egy adott országnak jók a borai, akkor ez fontos versenyelőnyt jelenthet az adott ország borászainak. Idehaza a magyar bornak jó imágója van: mi, magyarok tudjuk, hogy a magyar borok jók. S ez a hazai bortermelőknek előnyt jelent az itthoni piacon. Külföldön azonban már merőben más a helyzet, s a verseny élénkült Chile, Ausztrália és California megjelenésével: ezek a térségek nemcsak borral, hanem hírveréssel is elárasztják a földkerekségen.Semmi, a pénz sem fogy olyan gyorsan, mint a népszerűség, ha az ember költeni kezd belőle. Mikszáth Kálmán figyelmeztette erre olvasóit, és üzenete a mai hazai bortermelőknek is szól. Borászainknak mindig jó minőséggel kell megjelenniük a piacon, hogy a magyar bor tekintélye töretlen legyen. Nem közömbös, hogy magára az országarculatra is visszahat a bor: csinosíthatja azt, s ezzel más magyar termékeknek fokozhatja eladhatóságát.
Chile, Ausztrália, California nagy pénzzel szervezheti meg borainak hírverését. Pénz híján a magyar bortermelők nehezen hódíthatják meg a nyugati, távolkeleti borkedvelők asztalát. Mégis, a magyar bortermelőknek tudniuk kell, hogy a hírverés és az országarculat fontos (még akkor is, ha a sznobok ezt a két fogalmat tévesen "marketingnek" és "országimázsnak" nevezik). Pénz híján annyit mindenképp tehetnek, hogy csak kiemelkedő termékkel jelennek meg az exportpiacon. Azért, hogy a magyar bor eddigi tekintélye ne illanjon el. A vegyes minőségű borok kínálata a följebb idézett mikszáthi törvényszerűséget léptetheti érvénybe... (Hajnaltáj - Pais Judit)
forrásom a http://www.mr1-kossuth.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=25169&dt=2008-03-19_11:55:01