Az elmúlt év növekedési eredményei szinte minden területen figyelemre méltóak. Az export mennyisége alig egy évtized alatt az ötszörösére nőtt és továbbra is dinamikusan bővül. A marketingtevékenység belföldön és a külpiacokon egyaránt élénk. Előtérben a nemzeti márkaépítés.
Az újvilági bortermelő országok egyre erősödő csoportjának kicsi, de egyre nagyobb sikereket elérő tagja Új-Zéland, amely a nemzetközi borvilág viszonylag fiatalabb szereplője. Alig negyedszázada ennek a dél-csendes-óceániai szigetországnak, amelynek területe hazánknál háromszor nagyobb, de csak kevesebb mint fele annyian lakják, a szőlőtermelése tulajdonképpen jelentéktelen volt és borai iránt sem nyilvánult meg különösebb érdeklődés.
Egy évtizede mindössze 7,4 ezer hektárt műveltek, amelynek 60,0 ezer tonnás szőlőterméséből 45,8 ezer hl bort állítottak elő. Jelenleg a szőlőterületek nagysága 25,4 ezer hektár, amelyről 205,0 ezer tonnát szüretelnek és ebből 1,48 millió hl bort készítenek.
A nemzetközi szaksajtó először - nem is olyan régen - az ott készített Sauvignon Blanc borokra figyelt fel, majd nem sokkal később az odavalósi Pinot Noir részesült hasonlóan lelkes fogadtatásban. Napjainkban már lényegében az e két borfajta iránti külföldi érdeklődés kielégítése határozza meg az új-zélandi szőlő- és borágazat tevékenységét.
Az országos szakmai szervezet legutóbbi éves jelentésében ( New Zealand Winegrowers Annual Report 2007 ) az szerepel, hogy a szőlő termőterülete egy év alatt 12%-kal nőtt és ezeknek több mint a fele Marlborough vidékén van, ahol az elmúlt évben 2,7 ezer hektárnyi volt az új telepítés. Az ország ültetvényeinek nagyjából a 40%-án termelik a Sauvignon Blanc és már mintegy 20%-án a Pinot Noir fajtákat. A szőlő tavalyi össztermése 20%-kal, az előállított bor mennyisége10%-kal haladta meg az előző évit. Ez utóbbinak valamivel több mint 50%-a került exportra, amelynek volumene 30%-kal, értéke 40%-kal volt nagyobb mint egy évvel korábban. A kivitel döntő része az Egyesült Királyságba (35%), az Egyesült Államokba (25%) és Ausztráliába (25%) került.
Az ágazat néhány éve meghatározott és 2010-ig elérendő célkitűzései között az szerepelt, hogy a kivitel értékének el kell érnie az 1 milliárd, a hazai eladásoknak a 0,5 milliárd új-zélandi dollár értéket ( 1NZD=0,76 USD ). Az előbbit tekintve tavaly a 0,7 milliárdig jutottak, az utóbbi esetében viszont már meg is haladták a tervezett szintet. A kivitel növekedési ütemének alakulását figyelembe véve most arra készülnek, hogy 2015-re a 2 milliárdos bevételi összeghatárt érjék el. Mindezen eredményekkel kapcsolatban az éves összegzés úgy fogalmaz, hogy az új-zélandi borágazat "mára már felnőtt" és az ország egyik számottevő exportbevételi forrásává vált, illetve ennek következtében "nem új fiú többé" a nemzetközi borvilágban (annak ezentúl Szlovénia, Brazília, Kína és India számít majd).
A jövőbeni várható fejleményeket elemezve utalás történik arra, hogy az ágazat fejlődésére olyan külső tényezők is befolyással lesznek, mint többek között a növekvő nemzetközi verseny és ezzel összefüggésben a külpiaci marketingköltségek növekedése.
A nemzeti marketing stratégia, amely fél éve már az új 'New Zeland Wine - Pure Discovery' közös márka építésére koncentrál, a bort összességében úgy fogalmazza meg, mint Új-Zéland olyan 'prémium minőséget képviselő egyedi terméke, amelyet nemzetközileg elismert színvonalon készít és forgalmaz' és ennek megfelelően fogyasztása 'semmihez sem hasonlítható élménnyel jár'. Az illetékes szakember egyik nyilatkozata szerint az 'igazi felfedezés' márkanév minden piacon egyformán jól hangzik, ugyanis 'valami rendkívüli élményszerzésre' hív fel, amelyet az új-zélandi bor garantáltan nyújtani tud. A külföldi tevékenység terén a piacok további differenciálására, a meglévő piacokra történő még mélyebb behatolásra és a csatornaspecifikusabb reklámozásra helyezi a hangsúlyt, de a feladatok között szerepel új piacok szerzése is. Az elmúlt évben a közösségi marketingakciókban az 543 borászatnak mintegy egyharmada vett részt.
Az idén júniusban első alkalommal kerül sor a New Zeland Wine Business Symposium megrendezésére, amelyen a borszektor hazai és külföldi képviselői a vállalati, a regionális és a nemzeti márkaépítés témakörében folytatnak majd véleménycserét.
Dr. Kosárka József
forrásom a http://bormarketing.hu/index.php?page=news&newsid=398&l=1