Miből van a pénz Villány milliárdos borászataiban? | |||||||||||||||
Olyan kiváló hírnévnek örvend, az innen kikerülő borok olyan népszerűek, hogy a nagyközönség – annak borissza része is – úgy véli: a villányi az egyik legnagyobb hazai borvidék. Pedig a horvát határ mentén meghúzódó 1760 hektárnyi terület csak a fele-harmada az egrinek és negyede a tokajinak. Az utóbbi években a villányi borászkodás jó hírnevét sokmilliárdos befektetések alapozták meg. A helyszínen igyekeztünk kipuhatolni, hogy az elköltött rengeteg pénz fialni fog-e valaha. Ha valaki végigsétál a villányi pincesoron, vagy akár csak elhajt Kisharsánytól Palkonyáig, a magyar borászat nagy neveivel találkozik a cégtáblákon, és útbaigazító feliratokon: Bock, Gere, Günzer, Malatinszky, Polgár, Tiffán, s persze Vylyan és Wunderlich, de még sorolhatnók. A hírnév nem véletlenül termett. A hazai borászok talán itt ébredtek rá legelőször, hogy a tervgazdaság idején mindenható mennyiségi szemléletet helyén érdemes a minőséget prioritássá tenni. Ez ugyanis viszonylag kis mennyiségű termelés mellett is hozzásegítette a borászokat, hogy megmutathassák magukat és boraikat, versenyezhessenek s hírnevet szerezhessenek, amely feltétlen alapja a további befektetéseknek és a fejlődésnek. A gründolási láz Villányban mára lecsengett. A számottevő termőterületek gazdára találtak, a korszerű technológiát használó, s így egyenletes minőséget kínáló pincészetek felépültek, a szükséges (szőlészeti, borászati, üzletviteli, kereskedelmi, marketing-) szakértelem megjelent a borgazdaságokban. Ma már a verseny második fázisa van kibontakozóban: az exportpiacok keresése, a borra épülő turizmus, s az ehhez kapcsolódó vendéglátás felépítése. Két pincészetbe kopogtattunk be, hogy közvetlen tapasztalatokat szerezzünk a villányi borászat friss irányzatairól. Stílusgyakorlatok a Fekete-hegyen
Az idei meleg időjárás előbbre hozta a szüretet, pedig a meleg és a szárazság megakasztotta a fürtök fejlődését. A metszéssel gondosan beállított dűlők mennyiségi terve borulni látszott, s a borgazdaságok arra készültek, hogy az időjárás miatt a szokásosnál kevesebb lesz a termés. A korán szüretelt portugieser esetében ez még így is volt, de ahogy csapadékosabbra és hűvösebbre fordult az időjárás, a szőlőszemek megszívták magukat nedvességgel, s ennek hatására helyrebillent a mennyiségi mérleg. A Vylyan átlagos esztendőkben eddig 400-500 ezer palack bort állított elő, az idén azonban, az új telepítések termőre fordulása miatt is, ennél többre számítanak. A birtok 125 hektár termőterületen gazdálkodik, ami már elegendő ahhoz, hogy csak saját szőlőt kelljen feldolgozniuk, s a magyar piac után (amely bár mindig meghatározó lesz a számukra) külföldön is nevet építhessenek. áltozó divat: az elegancia fontosabbá vált
A 90-es évek elején talán más volt a borízlés, mint napjainkban. Akkoriban a fogyasztók többsége az intenzív „faélményt” kereste, aminek egyszerűbb volt megfelelni. Ki ne emlékezne a „Cabernet Sauvignon barrique” uralta közízlésre? Korábban a magyar borászatban szinte ismeretlen volt, hogy teljesen új hordós (barrique) érleléssel készítsék a borokat. Ennek megjelenése fogyasztási divatot is teremtett. Amelyik palackra ráírták a bűvös szót, azt drágábban lehetett eladni. „Amikor a borászatok (köztük a Vylyan is) már más stílusjegyeket tartottak volna fontosnak, a forgalmuk fontos részéért felelős éttermek jelezték, hogy fel ne hagyjanak a barrique varázsszó feltüntetésével, mert a piacnak ez még mindig nagyon fontos” – emlékezett a kezdetekre Debreczeni Mónika birtokigazgató. Az 1998/99-es évjáratokra esett a Vylyan a stílusváltása, ami mögött a szakmai fejlődés, a saját stílus beérése és nem utolsósorban az új (és azóta is a gazdaságnál ténykedő) főborász, Ipacs Szabó István megérkezése állt. „Félismeretek, vagy talán az önálló arculat keresése miatt ma sokan a ’csak semmi barrique’ gyakorlatra esküsznek. Pedig az igazság valahol középen van, a koncentrált, gyümölcsös, de finomabb tanninszerkezetű borok érik ma el a legmagasabb minősítést. Prémium vörösbor nincs újhordós érlelés nélkül, a borok címkéin ezért ma már nem is tüntetjük fel a barrique szócskát. Az összhatás a fontos, függetlenül attól, hogy a bor mennyi időt töltött el új vagy keveset használt hordóban. A lényeg, hogy a hordó karaktere nem uralkodhat, csak fűszerként gazdagíthatja a bort. Ennek megfelelően a csúcsborokról szóló kommunikáció is mást hangsúlyoz, mint korábban. A harmónia sokkal fontosabb lett, mint a mindent elsöprő lendület” – fejtette ki a változások lényegét a főborász. A franciák szerint is a világ legjobbjai között
A külföldi szakemberek szerencsére ma már előítéletek nélkül képesek értékelni a magyar bort. A két híres francia borszakíró, Michel Bettane és Thierry Desseauve 2006-os kiadású „A világ legjobb borai” című könyvében már hét magyar pincészet is megjelent, öt Tokajból (Oremus, Disznókő, Royal Tokaj, Hétszőlő, Királyudvar illetve Szepsy István) és kettő Villányból (Gere és Vylyan). Ennek alapján már hihető, hogy lassan valami fény vetül rájuk. Minden bortermelő ország – legalább is Európában – amennyit termel, annyit meg is iszik. Amennyit pedig exportál, azt importtal pótolja. Eddig ez volt az ökölszabály. Talán amennyivel nő az import, annyival az export is növekedni fog, így az egyensúly fennmaradhat.
Ezt azonban nem tehették meg, hiszen a fő piacuk Magyarország. Idehaza a Vylyan nagykereskedelmi partnere a Veritas borforgalmazó cég, amely a borok jelentős részét elviszi. Emellett van egy hat fős saját értékesítő csapatuk, amelynek a személyes kapcsolatok fenntartásban van lényeges szerepe. Ez egy bizalmi terméknél igen fontos szempont. A feladatuk például, hogy kóstolásokat szervezzenek és minél több itallapra feljuttassák a Vylyan-borokat. További igen jelentős tételt (20-30 százalékot) képvisel a pincéből való értékesítés, ami a legjövedelmezőbb minden borászat számára, hiszen a kereskedelmi költségekkel ebben az esetben nem kell számolni. A hipermarketekben a forgalom nem egészen 10 százalékát realizálják, s még egy keveset eladnak a közvetlenül általuk ellátott éttermekbe és kisebb borkereskedésekbe is A Vylyan Pincészetbe az elmúlt tizenöt évben több mint 2 milliárd forintot fektettek be. A kezdést az alapító Debreczeni Pál már akkor működő egyik vállalkozásából származó bevételei tették lehetővé. Később bankhitelek, majd egy csendestárs (az ismert bankár, Zdeborszky György) belépése, illetve az Európai Uniós pályázati források teremtették meg a fejlesztés alapját. Ma már a cég üzemi szinten megáll a lábán, bár a kamat- és tőketörlesztések miatt a mérleg egyenlege nem mindig pozitív. „Kötelező kincstári optimizmussal tekintünk a jövőbe. A világpiacra a magyar borok előbb-utóbb bejutnak, idehaza pedig beindul egyfajta koncentráció, s azoknak lesz megmaradási esélyük, akiknek már felépített nevük, illetve piacuk van. Valószínű, hogy e termelők szőlőterületeket fognak felvásárolni a többiektől. E tendenciákat egészíti ki továbbá az uniós kivágásösztönzés is, amely a helyzeti hátrányban lévő gazdák számára kecsegtető lehetőség a pénzhez jutáshoz. Józan számítás szerint az általános borminőség emelkedni fog. Amit az is ösztönöz, hogy jelenleg a magyar fogyasztók az uniós átlagnál akár magasabb árat is hajlandóak fizetni a jó minőségű hazai borért. S ezt az elkötelezettséget a javuló minőséggel is táplálni kell – vázolta fel a kilátásokat Debreczeni Mónika. Lojzi villányi varázslatai
„Egy tőke szőlője sem volt a családnak” – mondja Wunderlich Alajos, aki már felnőtt fejjel, de igazi őstehetségként kezdett el borászkodni. A helyi legenda szerint a bádogosmesterből borásszá lett gazda korábbi szakmáját gyakorolva, a létra tetejéről lett figyelmes az alatta elterülő földekre, majd kis habozás után döntött a szőlő és a bor mellett.
Hamar kiderült, hogy Lojzinak van érzéke a borokhoz. A borász már első borával, az 1992-es szüretelésű kadarka rozéval országos aranyérmes lett, és ez a bor az 1993-as országos borversenyen elnyerte a legjobb kadarka címet is. Közel egy évtizednyi gyakorló borászkodás után a minőségi kistermelők klasszikus problémájával találta szembe magát: sokszor hiába képes valaki kiemelkedő minőséget létrehozni, egy bizonyos kritikus mennyiség alatt a termék a piac számára pénzügyileg érdektelen, ennek következtében igazi előrelépésre, a fejlesztéseket lehetővé tevő haszonra sem lehet számítani. Nem szokványos prespektíva
Mi fán terem a látványpince és a bortrezor?
A létesítmény nem titkolt célja, hogy különleges otthont adjon a borszerető közönségnek. Különböző funkciójú részlegek illeszkednek harmonikusan 2200 négyzetméteren. A közel 200 vendég befogadására alkalmas, szintén Heimann Ferenc által épített központi terem adott már otthont nemzetközi kardiológus kongresszusnak, de kistérségi képviselők találkozójának is. Több magas színvonalú, különböző stílusban kialakított sommelier helyiség és kóstoló terem várja a vendégeket. A borbarátok által igénybe vehető bortrezor 80 ezer palack befogadására alkalmas, 550 négyzetméteres, nedvesség ellen tökéletesen szigetelt pince. A 160 darab négyrészes tárolórekesz mérettől függően 120-240-480 palack szakszerű tárolására alkalmas, a borgyűjtők itt elhelyezhetik kincseiket. Wunderlichék kulcsfontosságúnak tartják a borvidékre irányuló minőségi turizmus fejlesztését. A Közép-Európában egyedülálló attrakciót jelentő látogatóközpont megépítése után már tervezik egy 2009. őszén megnyíló, 76 szobás, 4 csillagos hotel építését is. Amit a borvidékről feltétlenül tudni érdemes
A szőlőültetvények a Villányi-hegység déli, délkeleti és délnyugati lejtőire, többek között az úgynevezett ördög-szántotta hegy, a 442 méter magas Szársomlyó oldalára települtek, amelynek csúcsa a térség legmagasabb pontja. A talajt leginkább lösz és vörös agyag alkotja, a löszhöz egyes helyeken triászkorú dolomit, mészkő és juramészkő is keveredik. A klíma szubmediterrán jellegű, meleg és meglehetősen száraz időjárás jellemzi, így a tenyészidő hosszú, a napsütéses órák száma és az évi aktív hőösszeg itt a legmagasabb az országban. forrásom Meixner Zoltán, Molnár Artúr + a hvg.hu
|
bor, pince, borászat, szőlő, pálinka, párlat, hírek .. e-mail: tester@fw.hu
2007.10.17. 19:22
Miből van a pénz Villány milliárdos borászataiban?
Címkék: marketing villány vylyan wunderlich bor borturizmus vörösbor
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://borhirek.blog.hu/api/trackback/id/tr53199470
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.