Alkoholos autózás nálunk is
Ha ez így megy tovább – márpedig így fog –, akkor elolvadnak a sarkvidéki jégsapkák, New York felhőkarcolói pedig tengervízben áztatják majd a lábukat. A skandinávok elhíresülnek majd a remek strandjaikról, a lengyelek pedig buzgó borászkodásba kezdenek, mivel egy Celsius-fokos átlaghőmérséklet-emelkedés hatására kétszáz kilométerrel északabbra tolódik a szőlőművelés határa.
Budapesten egyre kisebb lesz a téli gázszámla, áttelelnek a pálmafák a Kálvin téren, és dupla légkondit kell szerelni minden Combinóba. Mi leszünk a tenger nélküli mediterrán ország. Persze, nincs ez jól így. A globális felmelegedéssel nem szabad szórakozni, több kellemetlen hatása van ugyanis, mint kellemes. A szén-dioxid gáz, amit az ipari termelés és a kipufogógázok juttatnak a légkörbe, úgy viselkedik, mint egy melegház üvegtáblája: beengedi a napsugarakat, de nem engedi egy részüket visszasugározni a légkörbe.
Az egész Földön egyre melegebb lesz, és ha visszavennénk a szén-dioxid-kibocsátásból, félő, a folyamatot már akkor sem tudjuk megfékezni. Közben a legfejlettebb ipari hatalmak hallani sem akarnak a Kiotói Egyezmény aláírásáról, amelyben önmérsékletre köteleznék magukat. Szélmalomharcnak tűnik hát a küzdelem a szén-dioxid ellen?
Talán nem. Lassan belátjuk, hogy az egyéni felelősség is sokat számít ebben az ügyben. Sőt, az autógyártók is rájöttek, hogy a fogyasztók is hajlandók áldozni a „zöldköznapokért”. Volt szerencsém kipróbálni egy új Ford modellt, amelyben már „flexifuel” motor adta a hajtóerőt. Az aggregát képes hagyományos benzinnel, de bioetanollal is működni. A bioetanol tulajdonképpen alkohol, amelyet Európában kukoricából állítanak elő. (Brazíliában például már évek óta rengeteg autót hajt cukornádból kinyert alkohol.) Olcsóbb lesz, mint a hagyományos benzin, csak egy a baj: Magyarországon nincsenek még bioetanol-kutak.
E lőbb-utóbb azonban lesznek, és érdemes lesz flexifuellel jönni-menni. Nem csak azért, mert spórolunk vele, de azért is, mert a kipufogóból ugyan nem pálinka fog folyni, hanem tiszta víz, és kevesebb szén-dioxid. Ráadásul nem olyan szén-dioxid, amit a föld alól nyertünk ki, hanem olyan, amit a kukorica a légkörből kötött meg – így, még ha az autó ki is pöfög némi szén-dioxidot, azzal legalább már nem terheli tovább bolygónk levegőburkát.
Persze, egyes tudósok szerint a bioetanol előállítása túl drága, a kukoricatermelés elveszi a teret a többi élelmiszertől és rákkeltő anyagok szabadulnak fel az etanol égése közben. De van más választásunk. Járhatunk hibridhajtású Lexussal vagy hidrogénhajtású BMW-vel. Esetleg Combinóval. Lehetőleg légkondissal.
A szerző újságíró, a Playboy főszerkesztő-helyettese.