Úri huncutság
Magyarországon divat érteni a borhoz. A hazai manager társadalom összejövetelein bizonyos életkor felett könnyen kinézhetik azt a kollégát, aki nem rendelkezik legalább egy spájz méretű pincével valahol az ország felkapott borvidékeinek egyikén. Ne szépítsük a dolgot: itthon a borászkodás úri huncutság. Státusszimbólum, mely egyszerre kommunikál jómódot, és értékelvű gondolkodást. A jó bor ugyanis érték, és nemcsak borsos ára miatt. A nemes bort felismerni és tisztelni (vagy úgy tenni, mintha) kifinomultságot és egyfajta (pénzért megvásárolható) műveltséget sugároz.
Design és luxus
Európában azonban a borkultúra elsősorban a kikapcsolódással, a szabadidő kellemes eltöltésével fonódott össze. Valós igény támadt arra is, hogy a borászmesterség fogásai iránt teljesen érzéketlen, mégis borivó polgárok is élvezhessék a híres borvidékek szolgáltatásait. Welness, gyógyfürdő és különféle kiránduló programok itthon is kapcsolódnak a borkultúrához. Európában azonban az utóbbi években valódi design-luxusszállodák, trendi bárok, és shopok vonzzák a pihenni vágyókat. Azokat is, akiket kicsit sem érdekel, milyen vastag penészréteg képződött a pince falán.
A borászatok igazi branddé, márkává váltak. Az épületek design-jától a fürdőkben használatos törölközők hímzett logójáig minden identitást és a márka történetét jeleníti meg. Mindez persze nem azt jelenti, hogy maga a bor elvesztette jelentőségét. Éppen ellenkezőleg. Minél figyelmesebben és nagyobb szakértelemmel készül a bor, minél kiválóbb a minőség, annál nagyobb figyelmet kap maga a márka is. Ha rossz a bor, senki sem veszi meg (legfeljebb mi, magyarok a szupermarketek francia és spanyol bor akcióiban), és értelmét veszti a fantasztikus épület és designer-tervezte enteriőr.
Különlegességek
A The Coolhunter magazin cikke szerint a kaliforniai Wilson Daniels Pegase di Domaine Clos pincészete az elsők között újította meg a borturizmushoz hagyományosan kapcsolódó vendéglátási szokásokat. Az Egyesült Államok egyik legrégebbi, legpatinásabb borászatát Michael Graves tervezte még 1987-ben. Ma több, mint kétezer négyzetméter pincerendszerrel és csaknem ezer különféle műtárggyal rendelkezik Salvador Dalitól Henry Moore-on át Francis Bacon-ig.
Design különlegesség a spanyol Hotel Marques de Riscal borparadicsom is, melyet a világhírű sztárépítész, Frank Gehry tervezett. A középkori Elciegro faluban épült 34 szobás komplexum chéf iskolával és két ötcsillagos étteremmel rendelkezik. Wellness központjában pedig különeges szolgáltatásokat is kínál: bormasszázs is rendelhető, mely állítólag segít a szervezet méregtelenítésében és akadályozz a bőr öregedését.
Magyarországon a nemzetközi összehasonlításban szegényes, teljesen design-mentes, viszont igazi nemzeti karakterrel csalogató borturizmus működik. Muskátlis erkélyek, remek borvacsorák és igazi falusi hangulat vár a legtöbb pincészetben. Badacsony környékén, az ország szerintünk legfinomabb fehérborát, a helyi, termelői olaszrizlinget árulják hatalmas zöld flaskákban pult alól, családi portákon. Személyesen a neszmélyi Hilltop borhotelben jártunk nemrég, ahol az építészet és stílus meglehetősen fura a spanyol és amerikai minták láttán, a kiszolgálás, a hangulat és a borok azonban fenségesek. Mi pedig az ilyen apróságoknak is örülünk.
Forásom a borsa.hu