Nemzetközi borvásár és üzleti találkozó Limában
A perui Barricas internetes bormagazin kiadójának szervezésében kerül megrendezésre szeptember 28-29-én Limában a FIVino 2007 vásár és annak keretében egy üzleti fórum is, amelyre a helyi piacon értékesítést tervező szakembereket várnak.
A rendezők tájékoztatása szerint az eseményen nemcsak a legfontosabb helyi borimportőrök vesznek részt, hanem számítanak a borszakma valamennyi képviselőjének a jelenlétére is. A külföldi cégek számára egyaránt biztosítják boraik kiállítási és kóstoltatási lehetőségét, valamint igényeik szerint külön megbeszéléseket is szerveznek a szóba jöhető perui partnerekkel. A rendezvény helyszíne a fővárosi Hotel Doble Tree Pardo különtermei lesznek.
A www.barricas.com portál 1999 óta jelenik meg, magazinja (revista) folyamatosan ad hírt a borvilág eseményeiről, illetve közöl ismeretterjesztő anyagokat. (Írásaim révén - 2004 óta - számos magyar vonatkozású cikk is megjelent benne és a blog-ban is több említés történik magyar borokról.) Tevékenységi körét 2004-ben a borkereskedéssel bővítette, valamint klubként is működik és rendszeresen szervez tanfolyamokat és borkóstolókat.
A perui borpiac dinamikusan bővül, összforgalma 2006-ban 85 millió USD értéket tett ki. A peruiak szívesen isszák saját boraikat, de fogyasztásuk nagyobb hányada importból származik. A behozatal éves növekedési üteme hosszú idő óta kétszámjegyű, 2006-ban 14, 8% volt. Több mint 100 cég foglalkozik külföldi borok behozatalával, de közülük csak egynek a forgalma haladja meg a 2 millió dolláros, kettőnek az 1 millió dolláros nagyságrendet. A korábbi statisztikákból következtethetően az importált borok éves mennyisége már felette van 100 ezer hl-nek. Ezek döntő többsége Argentínából, Chiléből és Spanyolországból érkezik, de rajtuk kívül szinte a világ minden részéről szállítnak az inkák földjére, köztük többek között Ausztráliából, Németországból, Olaszországból és Romániából is. Magyarországról az utóbbi években 2 pincészet bora volt kapható a perui piacon. A Peruba szállított külföldi borok FOB átlagára literenként úgy 2,5 USD körül van, de például a spanyoloké meghaladja a 4,5 USD értéket is. A peruiak a borokat elsősorban a fővárosi szupermarketekben vásárolják, de nő a borszaküzletek száma és forgalma is. (Lima és környékének lakossága meghaladja a 10 millió főt.) Főleg a vörösbort keresik, a fehér borok fogyasztása lényegesen kisebb. Új tendencia a pezsgők iránti érdeklődés növekedése. A perui vásárló a szupermarketekben átlagosan 10-15 dollárnyit, a szakboltokban 20-30 dollár körüli, az éttermekben 40-50 dollárt is elérő összeget szokott fizetni egy üveg minőségi borért. Vidéken a borfogyasztás még nem számottevő. (A peruiak által leginkább fogyasztott alkoholos italok sorrendje: sör, rum, bor, pisco, whisky. Kedvenc italuk ugyanakkor az Inka Kola, a sárga színű édes - nemzeti szimbólumnak tekintett - üdítő, amelyet minden alkalommal és ételhez képesek fogyasztani.)
Bővebb információkat az esedékes limai rendezvény részvételi feltételeiről a vinos@barricas.com címen lehet kérni.
Forrásom a bormarketing.hu Dr. Kosárka József