Brüsszelben ma meghallgatják a magyar borászokat
Európa számos országa képviselteti magát azon a konferencián, amelyen arra keresik a választ, hogyan lehetnének környezetvédőbbek a az italgyártók. A konferencia témája az újrahasznosítható italcsomagolások elterjesztésének lehetőségei. Az egyik legjelentősebb német környezetvédelmi szervezet a Deutsche Umwelthilfe és a CEGROBB (European Federation of Associations of Beer and Beverage Wholesalers) európai szintű italipari szövetség egy magyar borászatot, a Varga Pincészetet hívta meg a rendezvényre, hogy mutassa be a világon egyedülálló magyar betétdíjas borospalack-újratöltési rendszert. A betétdíjas forgalmazás jelentősége elsősorban környezetvédelmi, de komoly költségelőnyt és így versenyelőnyt is jelent az import borokkal szemben. A konferencián olyan ajánlásokat is megfogalmaznak, amelyek a jövőben Európa valamennyi kormánya számára útmutatást nyújthat a környezetvédelmi kérdésekben. - nyilatkozta Varga Bálint, a Varga Pincészet értékesítési vezetője.
A 90-es években a magyar bortermelők még arra számítottak, hogy a betétdíjas rendszer néhány év alatt el fog tűnni a palackos borok forgalmazásából, de szerencsére környezetvédelmi szempontok miatt ma már Európa több országa is tervezi, hogy támogatja a betétdíjas, újratölthető palackok használatának elterjedését, az eldobható italcsomagolásokkal szemben (TetraPak, műanyagpalack, alumínium palack, bag-in-box).
A Varga Pincészet mára piacvezető lett a magyar piacon és vezető szereppel bír a betétdíjas palackok újratöltésében is. 10-11 millió palack bort és pezsgőt adnak el évente, ebből 7 millió palack bort 97 százalékban betétdíjas palackban. A pincészetnél a betétdíjas palackok visszagyűjtési aránya kimagasló: 90 százalékos. Saját boraik betétdíjas palackokba való töltése mellett más pincészeteknek bér-palackmosást is vállalnak 150 millió forint értékű, 10 ezer palack/óra teljesítményű palack-mosógépük segítségével.
Becslések szerint: a hazai bortermelés 3,5-4 millió hl lehet, de senki sem tudja(!) mennyi lehet pontosan. PET-palackban és kannában hoznak forgalomba kb. 2 millió hl-t. Magyarországon 12 ezer kistermelő pedig gyakorlatilag csak eldobható csomagolásban árul bort, ugyanakkor a nagy pincészetek között több olyan van, amely fejenként kb. 150-200 ezer hl bort forgalmaz PET-ben. Az üvegpalackos borértékesítés évente kb. 120 millió palack, ebből kb. 75 millió palackot forgalmaznak betétdíjas palackban, melyből kb. 60 millió palackot gyűjtenek vissza és töltenek újra.
Varga Bálint előadásának konklúziójában kifejti, hogy a magyar borászatok reménykednek abban, hogy a magyar kormány a jövőben támogatni fogj a környezetvédelmi és versenyképességi szempontból is fontos betétdíjas rendszer fejlesztését és kiterjesztését.
A konferencia címe: Reusable Beverage packaging in Europe: The sustainable and climate-friendly way forward
Időpont, helyszín: Brüsszel, 2008. október 8., Radisson SAS EU Hotel
--
forrás Dr Dream Kft - A-Z PRodukció
1056 Andrássy út 26.